Rainbow Love

Oleh : Wardah

Gerimis yang masih belum berhenti turun sejak pagi tadi dipandang sepi. Sebuah keluhan dilepaskan.Hari Ahad.Tiada apa yang istimewa.
Titisan hujan di kisi jendela dikuis perlahan.Sengaja tak ditutup tingkap.Segar rasanya bila bayu sejuk menyapa wajahnya. Pathetic, Fey.You‘re so pathetic.Suara hatinya tak dipedulikan. Kepala disandar pada dinding .Hujan masih belum menunjukkan tanda tanda untuk berhenti.
Bibirnya perlahan lahan mengukir senyuman . Nostalgic.Matanya dipejam.membawa fikiran mengembara.
“Ya Allah.Mampus aku.lambat laa!!”Fey melajukan langkahnya.Beg sandang di tarik rapat sambil berlari lari anak menuju pagar sekolah. ‘Abisla never-late record aku.’
Elok je dia sampai di depan pagar loceng berbunyi menandakan sesi persekolahan bermula.Fey memejam mata. ‘Nooooooo!!Aku.Lambat!!!!!!!!!!!’
Kiri kanan dipandang. ‘Yess!!Line clear.’Cepat cepat dia melangkah masuk. Langkahnya panjang panjang. ‘Janganla ada prefects nampak. Nanti..’
“Ehem..Taknak singgah cik?”Suara lelaki itu mematikan langkah Fey.Perlahan kepala dipaling.Dua orang pengawas memandang tepat kearahnya. “The earliest bird catches the best worm.Cik,datang lambat tu janganla jalan laju macam ribut,storm.”Fey rasa hendak mencekik pengawas yang baru selesai membaca pantun dua kerat dan sedang syok mengekek dengan kawannya yang seorang lagi tu.
“Apa yang lawak sangat?”Matanya dijegil besar besar. ‘Dahla aku first time lambat.’
Pengawas dua orang tu b erhenti ketawa. “jangan marah Princess. Dah kau datang lambat.name and class please.”Pengawas yang baca pantun tu mencapai buku nota kecil daripada poket bajunya.kemudian dia menjengah kebelakang Fey.
“yang lain tolong beratur ye.jangan tolak tolak.”Fey membuat muka boring mendengar kata kata pengawas tu. ‘Gaya orang nak sangat je tulis nama.’ Pengawas tu berpaling pada Fey sambil mengangkat kening. “nama and kelas please.”
Fey merengus. ‘Macam kau tak tau je.’
Ketawa halus terlepas daripada bibir.That was the start. Funny.Fey mengetap bibir memerhatikan rintik hujan yang makin lebat. Kilat menyambar diikuti guruh berdentum di dada langit.
Matanya terbuntang memandang insan yang syok sengih dihadapannya. Dia berpaling pada cikgu Alia yang berdiri disebelahnya itu. “Cikgu?” suaranya macam taknak keluar je.
“Fey, Aiman akan tolong jadi cikgu awak. SPM hujung tahun ni, tapi results awak dah macam down the drain.So from today onwards,every Tuesday and Friday lepas sekolah sampai 6.00 pm tolong stayback kat sekolah ye.”Cikgu Alia berhenti seketika mencapai fail diatas mejanya. “I’ve informed your parents.Diorang takde objection.”
Cikgu alia mencapai beg tangan dan beg laptopnya. “Saya nak balik ni.”dia mengangguk pada Aiman. “I’m counting on you Aiman.”Lelaki berkemeja biru muda itu menangguk sambil tersenyum. “Leave it to me, teacher.” Cikgu Alia tersenyum kembali pada Aiman. “Nanti kunci pintu ya.Assalamualaikum.”Dia melangkah keluar daripada kelas itu.
Fey memicit kepala. ‘Ingat ada apa la Miss Chemy suruh aku tunggu.’dia mengeluh.Memang dia tak menjangka itu yang bakal keluar daripada mulut cikgu subjek kimianya ketika dia disuruh tunggu sejurus sesi pembelajaran tamat.orang lain dah balik kerana kimia subjek yang last untuk hari itu.
‘kalau takat private tutor tu tak kisah.Dapat rasa jadi anak orang kaya kejap.Ni..’matanya memandang Aiman yang sedang memerhatikan Honda Civic hitam itu yang perlahan lahan menuju pagar sekolah.fey mengeluh.
‘Apake malang dapat dia ni jadi cikgu.’ Memang sejak insiden datang lambat itu memang dia dan Aiman macam musuh. Masih terngiang ngiang di telinganya pantun dua kerat Aiman itu.Dia tak marah Aiman jotted down namanya. Fey tahu itu tugas seorang pengawas kerana dia juga pengawas.
Yang dia sakit hati sebab pantun aiman iu yang mengakibatkan dia diperli sakan masa mesyuarat pengawas. Ye la, penolong ketua umum datang lambat siap dapat pantun lagi.Walau pun hanya sekali itu dia terlambat.Sejak itu asal jumpa je diorang bertekak.memang dia sakit hati dengan ketua umum seorang itu.
Aiman berpaling . “So princess, yoroshiku onegaishimasu.”Aiman sengih. ‘Please take care of me eh?Perli ke cik Aiman?’
Fey jeling. “Blah la kau.”Dia merengus.Nak cabut je balik rumah kang kena panggil esok pagi jumpa Cikgu Alia.Mak tau nanti marabbuka la jadinya..
Dagu diletakkan diatas lengan yang disandarkan pada kisi kisi jendela.Pokok cempedak depan rumah kelihatan bergoyang ditiup angin kencang. Rambut yang terasa menganggu wajahnya ditolak kebelakang.
“yang ni form four punye la. Kau ni bila cikgu ajar buat apa?”Matanya yang terpaku pada periodic table itu diangkat menentang mata Aiman.
“Entah . tidur kut.Cikgu, kau ni kan patut ajar aku.bukannya mengomment whether aku pay attention ke tidak in class.”Fey menjulungkan matanya. ‘Cam kau tak yau je aku ni chemy’s memang tak minat.Kut physics nak le aku belajo’HAtinya mengomel.
Aiman ketawa, membuatkan hati Fey panas membara. “Tengok tu. Asal aku cakap je gelak.Cemane la aku nak paham?”fey buat muka. Aiman berhenti ketawa.
“Princess,kau kena buang temper kau tu.Cepat tua nanti.”hadapan tudung Fey ditarik.
Fey mengangkat muka membeliakkan matanya pada Aiman. “Kau nak ajar ajar, tanak ajar aku nak balik.”Bibirnya diketap. Ketawa halus terlepas daripada bibir Aiman.
‘Mamat ni memang hobi dia ketawa ke?’Fey menggeleng kepala sambil kembali menghadap buku. “Ye la.. meh aku tunjuk.”Aiman mencapai pensel dan duduk di sebelah Fey.
Keretanya yang basah kena air hujan diperhatikan.Good,tak yah aku pergi hantar carwash. Tangannya dipanjangkan keluar tingkap. Air hujan menderu deru membasahi lengan t-shirt lengan panjangnya.
Jam tangan dijeling. 6.00 pm.Fey memandang Aiman. “masa dah habis weyh.Kau nak balik pergila.”Tumpuannya kembali pada soalan topical dihadapan.Aiman bangun.
“Kau?”
“Aku stayback sampai maghrib. Nak habiskan topic ni.”Tanpa mengubah nada Fey menuturkan sambil mata terpaku pada soalan kimia dihadapan.
“Oh.Aku gi dulu.Assalamualaikum.”Aiman terus keluar daripada kelas meninggalkan Fey yang syok buat buat latihan topical.
Usai habis solat maghrib, Fey melangkah keluar surau.Jam ditangan dah menunjukkan pukul 8.00 pm. ‘Aiseh gelapnya.Apa apa jadi percuma je.’Langkah dipercepatkan kearah pagar sekolah.
“Lamanya kau solat.”Suara itu menyebabkan Fey melatah.Ketawa halus kedengaran.Fey menangkat muka.Aiman berdiri di sisi dinding pagar sekolah. “Kau buat apa kat sini?”
Aiman tak menjawab. “Kau dah nak balik ke ni?”Fey mengangguk. “JomlaKau Jalan Mawar Satu kan?.rumah aku lepas kawasan rumah kau.”Fey mengeluh lega.Kurang kurang apa apa jadi ada pakcik ni.
“Kau duduk kat mana?”Fey memandang Aiman di sisi. “Aaa?”Aiman berpaling kearahnya.Segarit senyuman di hadiahkan pada Fey.
“AutumnFall”Fey menganguk tapi mindanya dah ke lain. ‘Bukan kawasan tu on the opposite direction ke?’
Rintik hujan yang membasah tangannya itu disapu kemuka. Spontan tangannya mengurut kepala yang terasa pening dek suhu sejuk akibat hujan itu. Keningnya dikerut sedikit. Memang Fey maklum akan kepalanya yang kalau sejuk sikit terus naik sakit.
Aiman yang duk bagi penerangan tentang kimia di hadapan mengangkat muka.
“Kau okey ke princess?”Fey mengerut muka. Hujan di luar macam Niagara Falls je bunyinya.
“Okey je.Pasal?”Aiman mengangkat bahu. “You look super tired. Stay up malam malam ke?”Dia menulis sesuatu pada buku latihan. Fey menggeleng. “Aku ni kalau hujan memang kepala buat hal.Sakit sikit la.Ain’t something worth to worry ‘bout.”Aiman mengangguk. Dia meneruskan penerangannya.
Tak sampai setengah jam Fey meletak pensel.Sakit kepalanya tak tertahan.Aiman merenungnya dengan pandangan bertanya.Fey meangkat tangan. “jap..gimme five minutes. Sakit sikit.”kepalanya ditekan tekan dengan ibu jari.
Aiman menutup buku.Bunyi yang agak kuat itu menyebabkan Fey beralih memandangnya.Dia menongkat dagu merenung Fey. “Sampai sini je la. My student’s not feelin well, how can I just continue teaching?”Fey menggeleng.
“Aku okey je ni.Normal la kalau sekali sekala sakit. I ain’t any superhuman. Sure la sakit kadang kadang.”Dia cuba mengcover dengan senyuman cetak rompak.Tapi pensenyum original macam Aiman mesti la dapat beza.
“Dah, pergi la balik.Aku ada hal nak jumpa Cikgu Ross. Tak dapat hantar kau.”Aiman membuat kata putus. Dia bangun beredar ke tempat duduknya.kemudian kembali dengan sekaki payung. “Kau tak bawak umbrella ke?”Fey menggeleng.
“Tak tengok weather forecast ye?Sediakan payung sebelum hujan.Nah, guna payung aku ni.”Payung biru laut itu dipandang sahaja. Fey mengangkat muka memandang Aiman.
“Kau?”Aiman mengunjuk payung itu sekali lagi. “Mak aku ambik hari ni.Ambikla.”Fey akur.
Dan pagi esoknya Aiman tak datang sekolah sebab demam akibat berjalan dari sekolah kerumahnya yang terletak satu kilometer dari sekolah dalam hujan lebat yang menggila tanpa sekaki payung untuk melindungi dirinya.Memang Aiman pergi dan balik sekolah jalan kaki kerana ibu dan ayah nya kini menetap di London atas urusan kerja sejak empat tahun yang lalu.
Fey memerhatikan rintik hujan yang mula berkurangan.Nun, disebalik rumah rumah yang bermacam macam rupa bentuk, sang pelangi mula menampakkan wajah. “Beautiful.” Getusnya.Matanya makin leka memerhatikan sang pelangi tujuh warna.
Slip peperiksaan itu direnung dengan wajah tidak percaya. ‘Tipu’Dia menoleh pada Intan disebelah. “Tannie, aku nak pengsan jer rasa.”Intan memandang dengan wajah yang sama. “Kau ingat aku tak?”10 A1.Takde apa yang pelik.Sepatutnya.Namun 10 A1 itu including subjek kimia. Kimia.KIMIA.
Subjek itu dalam sejarah peperiksaan sejak form four B3 pun tak pernah jengah. Trial pun cuma dapat D. Sekali SPM dapat A1. Maunya tak rasa nak pengsan.
“Waaaa…terel la kau.Man ajar tiga bulan jer dah dapat A1.Nanti bila besar aku nak suruh Man jadi private tutor anak aku la.”Intan tersengih. “Aku pun cuma dapat 9 A1 jer.Chemy dapat A 2.Kau kahwin ngan Aiman ye nanti.Leh kasi anak aku diskaun.”
“banyakla kau.Kau la kahwin dengan dia.”Belakang Intan dilibas dengan slip keputusan yang digulung.Mereka ketawa.
“Princess.”Ketawa mereka terhenti. Fey memusing kepalanya. Aiman tercegat dengan slip peperiksaan di tangan. Senyuman di ukir pada Fey. “Nanti, after this, wait for me behind the school ye? I’ve got something to tell you.”Dan kemudian dia berlalu dari situ. Fey berpandangan dengan Intan.”Dia nak propose kut.”Usik Intan.”
“Banyakla kau.”Fey ikut ketawa.
Usai mengucapkan selamat tinggal pada Intan, Fey melangkah kebelakang sekolah. Petang itu kelihatan sungguh suram. Apabila mendengar tapak kakinya Aiman yang sedang duduk diatas rumput itu bangun.
“Hey”
“Hai,Assalamualaikum”
Aiman ketawa. “Ouch terasa.Waalaikumusalam.”
Segarit senyuman yang menarik bibirnya itu tak dapat ditahan. “So ada apa kau nak cakap dengan aku ni?”
“How was your result?”
Fey mengangkat bahu. “Okay I guess. 10 A1. Including chemistry. Yours?”
“Sama la. Just tambah lagi satu for Tassawur Islam.”Aiman ketawa. “Aku menang.”Dia menjelir lidah.Fey ikut ketawa.
“So?Kau nak cakap apa?”fey menjungkit kening.Senyuman dibibir Aiman perlahan lahan hilang.Fey terasa kepelikan yang mula melanda.
Aiman merenung jauh.
“Esok aku fly London.”Perlahan tutur katanya.
“Yea?Bestla kau ye.Tengok parents ke?”Aiman mengangguk.
“That.And…”Dia menarik nafas panjang. “Mungkin aku stay kat sana. Parents aku nak aku sambung belajar there.Maybe by aku twenty four baru habis.”Perlahan sahaja dia menuturkan.
“Waaa……bestnye kau!Aku ni harapkan scholarship je laBapak aku kata dia malas nak support. Nanti kitorang tanak belajar..”Entah kenapa ketidakikhlasan terasa dalam kata-katanya. “Hehe..”Ketawanya pun macam di buat buat.
Aiman mengeluh.Nafasnya dihela perlahan. “Jadi before aku pergi, I want you to know..”Dia terhenti. “Aku suka kawan ngan kau.”Fey tersenyum. “Same here.Seronok la ada orang suka kawan aku.Selama ni si Intan la my one and only.”Dia tertawa.
Rambutnya disikat menggunakan jemari. Pelangi itu ditenung macam nak tembus je.
“Kau seronok?”Fey angguk. Dia tersenyum. “Kau pelik kau tau?”Fey sengih. “Tau je.”Aiman ikut ketawa. “Tapi aku lagi pelik.”Dia terhenti. Fey menjungkitkan sebelah keningnya. “Hm?”Aiman merenung mata Fey. “Sebab aku dah fallen for a weirdo like you.”Fey terkaku.Speechless. ‘Now this is what I don’t like.Salah makan ubat ke mamat ni?’
. “It’s okay kalau kau terkejut.Honestly aku sendiri pun surprised.Dari mana aku dapat courage ni.”Dia berpaling menentang mata Fey.
“Tapi aku nak kau tau aku bukan main main.Mungkin kau tak percaya aku tapi…this is the truth.”Senyuman ikhlas diukir pada Fey. “So, aku nak mintak kau wait for me?sampai aku habis belajar? Boleh?”Pandangan matanya begitu redup.
Fey tak tau apa sebab dia membalas kata kata Aiman dengan anggukan.memang tak logic. Aiman dengannya bukan pakwe-makwe.Best friends pun tak.Hanya dapat kenal lebih dekat atas nama tutor-student.well, sometimes we don’t need a reason for our actions right?

0 comments: