12 Februari


Oleh : Ana-Ilza

“Hello! Apa yang awak dah cakap dengan kakak angkat saya ha?” tanya Shah tiba-tiba. Belum sempat aku mengucapkan salam, dia sudah terjah dengan soalan. Pelik. Pehal dia ni. Selalu tak macam ni.
“Assalamualaikum. Kenapa dengan awak ni. Dah la dah dua hari tak telefon. Tiba-tiba telefon nak marah-marah pulak. Datang bulan eh,” sakat ku.
“Argh. Saya tak ada masa nak layan gurau awak tu. Tolong jawab soalan saya tadi,” ujar nya keras.
“Hah? Ok. Ok. Kakak angkat awak? Bila masa saya bercakap dengan dia? Kenal dia pun tidak. Saya nak cakap dengan dia macam mana,” terangku.
“Awak jangan nak menipu saya. Baik awak cakap betul-betul,” jerit nya di hujung talian.
“Yang awak nak jerit-jerit marah-marah saya ni, kenapa. Dah saya kata saya tak kenal kakak angkat awak tu, saya tak kenal la. Dah tak kenal, nak cakap macam mana,” balasku.
“Habis tu kalau awak tak kenal dia, kenapa Kak Fiza cakap dengan saya, awak siap maki-maki dia. Cakap yang bukan-bukan dekat dia. Kalau awak tak suka dia sekalipun, awak tak patut cakap dekat dia macam tu,” marah nya dengan nada yang mendatar. Tidak menjerit seperti tadi.
“Kak fiza? Maki-maki? Cakap bukan-bukan? Bila Kak Fiza awak tu cakap yang saya ada cakap macam tu?” soal ku.
“Dia kata dia mesej awak malam tadi,” jelas nya.
“Malam tadi? Setahu saya, penghantar yang tak di kenali je ada mesej saya malam tadi. Memang saya ada maki-maki dan cakap bukan-bukan kat penghantar tu.”
“Hah? Makna nya betul la awak ada buat macam tu? Awak cakap ‘go to hell’ dekat dia? Awak tau tak awak dah lukakan hati dia. Walaupun dia tu kakak angkat saya, tapi saya dah anggap dia macam kakak saya sendiri.”
“Eh.. Mana la saya tau tu kakak angkat awak. Dah dia maki, cakap ‘go to hell’ dulu dekat saya. Saya balas je la balik. Tak kan nak diam saja bila orang tuduh saya perampas. Dan awak pun tak pernah cerita dekat saya tentang kakak angkat awak. Nak salah kan saya pulak. Tak patut betul.”
“Bagus nya awak ni. Sekarang baru la saya tahu perangai sebenar awak. Awak tak nak mengaku salah awak, awak tuduh orang lain pulak. Baiklah. Sarra Izzati, mulai saat ini, kita putus. Saya benci dengan orang yang suka menipu, tak mengaku bila buat salah dan paling penting, awak dah lukakan hati kakak angkat saya. Lepas ni awak jangan cari saya lagi. Dan saya pun takkan cari awak lagi,” lafaz nya dan serta merta mematikan talian.
Termangu aku seketika. Kenapa dia lebih percaya kan cakap kakak angkat dia daripada aku? Siapa aku padanya? Aku cuba mendail nombor nya berkali-kali bagi meminta kepastian tapi hampa. Hanya operator yang menjawab panggilanku. Mudah nya dia melafazkan kata putus hanya kerana salah faham dan ketika hubungan kami hampir menjejak usia tiga tahun. Aku menangis dan akan menangis tiap kali terkenangkan nya kerana ia adalah cinta pertamaku.
**********************************************************************
Setengah tahun sudah berlalu. Kini aku semakin kuat untuk menerima hakikat apa yang telah berlaku antara kami. Namun memori bersama dia, amat susah untuk ku buang. Jadi memori bersamanya sentiasa berbungkus kemas di dasar hatiku.
Pagi itu ketika aku di pejabat, telefon bimbit ku tiba-tiba berbunyi dari nombor yang tak dikenali. “Assalamualaikum. Boleh saya bercakap dengan Sarra Izzati,” tanya suara itu di hujung talian.
“Ya. Saya Sarra. Awak ni siapa?,” tanyaku pelik.
“Saya, Luqman Hafizi. Panggil saya Luq je.”
“Luq? Luq mana ye? Maaf la. Saya rasa saya tak ada kawan yang bernama Luqman Hafizi. Dan kalau tak keberatan, ada hal apa ya awak telefon saya ni?”
“Memang awak tak kenal saya. Saya Luq, kawan nya Shahrul Hakim. Saya nak berkenalan dengan awak, boleh tak?”
“Kawan Shah? Kenapa tiba-tiba pulak nak kawan dengan saya? Dan kenapa antara ramai-ramai perempuan, saya yang awak pilih?” soalku.
“Kalau saya cakap, awak jangan fikir yang bukan-bukan pulak. Sebenarnya Shah selalu cerita dekat saya pasal awak. Dia kata awak first love dia. Dan kalau boleh, dia tak nak putus dengan awak. Tapi sebab salah faham dan confius nak pilih antara awak dan kakak angkat dia, dia terpaksa buat keputusan yang drastik itu. Jadi bila saya selalu dengar cerita dia yang dia menyesal sangat minta putus dengan awak, saya rasa teringin nak berkenalan dengan awak,” terang dia.
Shahrul Hakim? Setelah sekian lama, kenapa tiba-tiba nama itu disebut kembali? Apa makna semua ni? Argh…..
“Hello….hello…..Sarra….Awak masih ada kat sana ke? Awak dengar tak apa yang saya cakap tadi?”
“Hah! Haa…Ye…Ye…Saya ada lagi ni. Saya dengar apa awak cakap tadi.”
“Awak tak sudi nak kawan dengan saya ke? Saya tak ada niat jahat pun dengan awak. Saya cuma nak berkenalan je dengan awak. Tapi kalau awak rasa keberatan, tak apa lah. Saya faham. Satu yang awak perlu tahu, bukan Shah yang suruh saya hubungi awak. Shah tak tau apa-apa. Saya dapat nombor telefon awak pun sebab Shah tersalah bagi nombor telefon kat saya.”
“Betul ke bukan Shah yang hantar awak?” soal ku minta kepastian.
“Betul. Dia tak tahu apa-apa. Awak tak perlu risau tentang dia. Dan saya pun tak akan cerita apa-apa dekat dia tentang saya hubungi awak ni,” jelas nya yakin.
“Kalau macam tu, baiklah. Selamat berkenalan,” ujar ku.
Kami mula berbual mengenai latar belakang masing-masing sehingga tidak sedar waktu makan tengahari sudah tiba.
“Awak, terima kasih sebab percayakan saya. Ok la. Nanti saya telefon awak lagi. Saya nak pergi lunch. Kawan saya dah panggil tu,” ucap nya meminta diri.
Usai berbalas salam, kami sama-sama mematikan talian telefon.
‘Betul ke bukan Shah yang hantar dia? Macam susah je aku nak caya. Tapi aku dah setuju nak kawan dengan dia. Ades! Mulut ni tak ada insuran betul la. Main cakap je. Pastu mulut aku ni laju je tanya dan cerita macam-macam dekat dia Hish. Tak pe la. Tak baik syak bukan-bukan. Mungkin betul apa yang dia cakap tu.’
**********************************************************************
“Amy. Aku ada sesuatu nak cerita dekat kau. Kau tau tak, pagi tadi member Shah ada call aku. Nama dia Luqman Hafizi,” kata ku ketika kami sedang menonton tv bersama-sama. Dia berbaring di atas kerusi manakala aku berbaring dibawah, beralaskan ambal. Amy adalah kawan baikku merangkap teman serumah ku.
“Hah? Member Shah? Biar betul? Dia nak apa?” soal Amy bertalu-lalu sambil bangun dan berpindah tempat baring disebelahku.
“Hish kau ni. Cuba la tanya satu-satu. Ye. Member Shah. Dia saja nak berkenalan dengan aku,” jawabku sambil mata tidak lepas dari peti tv.
“Hah? Berkenalan? Tiba-tiba je. Dah tu kau jawab pe? Kau setuju ker? Mesti kau jawab setuju kan?” soal Amy lagi sambil jari telunjuknya menunjuk ku.
“Kau ni. Kau soal, kau jawab. Tapi betul la tu jawapan kau tu,” kataku sambil mengangguk berkali-kali.
“Kau tak takut ke, entah-entah ni tipu muslihat Shah ke apa?” duga Amy.
“Mula-mula aku fikir macam tu juga. Tapi bila beriya-iya dia cakap, bukan Shah yang suruh, aku pun percaya la cakap dia.”
“Hish kau ni. Senang sangat percaya kat orang yang tak dikenali la. Ntah-ntah dia tu penipu ke. Suka main-mainkan perempuan ke. Kau tak takut ke?”
“Kan aku dah cakap. Mula-mula memang aku susah nak percaya. Tapi bila dah berbual lama dengan dia, aku rasa dia macam ok je. Lagipun tak elok la kita buruk sangka kat orang.”
“Tapi aku dapat rasa yang dia tu macam ada niat tak elok la dekat kau. Aku rasa macam tak sedap ati. Baik kau berhati-hati dengan dia,” nasihat Amy sambil mengurut dadanya.
“Ye la. Lagipun aku berhubung dengan dia melalui telefon je. Dia tak ada ajak aku jumpa pun,” balasku.
“Alah. Mula-mula memang la. Telefon-telefon dulu. Dah lama-lama nanti, mula la nak ajak jumpa la apa la. Ok la Sarra. Aku harap betul dia tak tipu. Tapi kalau aku tau dia tipu, siap la. Aku cincang dia jadi daging hancur. Huh. Berani la dia main-main kan kawan aku ni,” ujar Amy beserta gaya seorang pekerja kedai menyincang daging.
“Huh. Takut nya aku dengar. Jangan aku pun kau cincang jugak, sudah la,” gurau ku sambil gerak sedikit menjauhinya.
“Eh. Kau tak la. Aku sayang kau. Kau je la kawan aku. Takkan aku nak buat kau macam tu.” Tiba-tiba telefon ku berbunyi menandakan ada mesej masuk.
Tengah buat apa? Saya ganggu ke? – Luq
Tengah tengok tv sambil cerita pasal awak dekat kawan saya…Tak ganggu pun. – Sarra
Cerita pasal saya? Cerita apa? Oh. Awak mengumpat saya ya? – Luq
Eh. Tak ada lah. Mana ada mengumpat. Tak baik tuduh-tuduh tau. – Sarra
Ya lah tu. Boleh saya telefon awak sekarang tak? – Luq
Boleh je. – Sarra
“Oit. Yang kau ni senyum sorang-sorang sambil baca mesej tu apahal? Sapa mesej kau tu? Aku nak tengok?” sergah Amy.
“Hish kau ni. Mana ada aku senyum sorang-sorang. Pandai-pandai je,” dalih ku.
“Kau yang senyum, mana kau nampak. Aku yang duduk sebelah kau ni yang nampak. Sapa mesej kau tu? Dah lama aku tak tengok kau senyum-senyum bila dapat mesej tau.”
“Hah? Dah lama? Ye ke? Luq la mesej aku,” terangku.
“Owh. Cik abang Luq ke. Baru sebut-sebut dah muncul. Macam tau-tau je dia tu. Ada jodoh nampak,” sakat Amy.
“Hish kau ni. Tadi bukan main ingatkan aku. Ni kau pulak yang lebih-lebih. Apa la.”
“Ala. Gurau sikit pun tak boleh. Dah mula emo nampak. Ada apa-apa ke?” sakat Amy lagi.
“Eh. Ok la. Aku nak masuk bilik dulu. Luq nak call aku ni. Bye. Nite,” ujarku sambil bangun dan berlalu ke bilik.
“Amboi-amboi. Abang Luq nak call, siap masuk bilik. Dulu Shah telefon, tak kisah pun. Siap bermanja-manja depan aku lagi. Ok la. Nite. Mimpi Abang Luq ye nanti,” gurau Amy.
“Hehe. Ok. As you wish,” kata ku sebelum menutup pintu.
**********************************************************************
Diam tak diam, hampir 6bulan aku berkenalan dengan Luq. Sepanjang 6bulan juga aku dapat merasa keserasian antara kami dan aku tak menafikan yang aku memang sudah jatuh sayang dengan Luq. Tiap kali berhubung, ada saja cerita yang dia sampaikan pada ku. Dia pandai mengambil hati, suka bergurau dan paling tak kusangka, dia seorang yang kuat merajuk. Sifat nya tak ubah seperti Shah. Kadang-kadang aku rasa seperti aku bersama Shah semula. Shah? Argh. Kenapa mesti samakan Luq dengan Shah? Adakah sebab dia berkawan, jadi sikap mereka berdua pun sama? Oh tidak! Sepanjang mengenali Luq juga, aku mahupun Luq tak pernah sekali-sekali bercerita tentang Shah.
“Sarra, macam mana kau dengan Luq? Kau kenal dia dah lama kan,” soal Amy ketika kami keluar makan tengahari bersama-sama.
“Macam mana apa maksud kau? Aku tak faham. Explain please!” pintaku.
“Argh. Mengada la kau ni. Takkan tu pun kau tak faham. Saja la tu nak elak dari jawab soalan aku. Dah ada apa-apa ke? Diam je kau kan. Tu pun nak sorok-sorok dari aku.”
“Lah. Sorok-sorok pe. Mana ada apa-apa. Kita orang kawan je la. Lagipun kita orang tak pernah jumpa pun lagi,” jawabku.
“Hah? Tak pernah jumpa lagi? Biar betul?” tanya Amy minta kepastian.
“Betul la. Apa pulak tak betul nya. Kau ada nampak ke aku keluar selain dengan kau? Tak ada kan. So makna nya betul la aku tak pernah jumpa dia lagi.”
“Kau tak nak jumpa dia ke?” soal Amy lagi.
‘Jumpa? Mesti la nak. Sapa la tak nak jumpa. Tapi dia pun tak pernah cakap tentang nak jumpa aku. Takkan aku pulak yang nak cakap dulu. Malu la. Kang kata aku terhegeh-hegeh nak dekat dia pulak. Aiseh! Kacau.’
“Weh. Aku tanya kau, kau boleh berangan pulak. Saja la tu nak elak dari soalan aku,” marah Amy.
“Hah? Kau tanya apa tadi? Eh. Aku dah lambat la. Aku balik office dulu. Nanti malam aku jawab soalan kau tu ya. Bye,” ucap ku seraya berlalu pergi. Tergeleng-geleng Amy melihat kerenah ku.
Malam itu, Luq menelefon ku. Tapi dari nada suara nya, aku dapat rasakan ada sesuatu yang ingin di sampaikan.
“Hai. Tengah buat apa? ” tanya Luq selepas talian bersambung.
“Tengah jawab panggilan awak la,” jawab ku.
“Main-main pulak. Maksud saya tadi sebelum saya telefon, awak buat apa? Tak tidur lagi ke?” soal nya lagi.
“Owh. Cakap la tadi buat apa. Dia yang salah tanya soalan, kita pulak yang kena. Tadi saya tengok tv kat ruang tamu.”
“Oh tengok tv. Esok awak tak kerja kan?”
“Tak. Kenapa? Nak ajak saya dating ker?” Ades! Dasar mulut tak de insurans betul. Main cakap lepas je. Grrr! Aku mengigit bibir.
“Aah. Cadang nya macam tu la. Kita kan dah lama kenal, tapi kita tak pernah pun jumpa. Jadi, saya cadang esok nak ajak awak jumpa. Macam mana?” duga nya.
‘Ek? Macam mana? Adus! Nak jumpa ke tak nak ni? Dia ni macam tau-tau je yang Amy cerita pasal dia tengahari tadi.’
“Er. Pukul berapa? Dekat mana?”
Selesai membuat temujanji, kami sama-sama mematikan talian. Tetapi kata-kata nya masih bermain-main di kepala ku seperti kaset yang direwind.
“Amy, kau tak tidur lagi?” soal ku bila aku keluar bilik dan ternampak Amy masih berbaring di ruang tamu sambil menonton tv.
“Eh Sarra.. Belum. Aku tengah tengok cerita ni. Macam best pulak. Lagipun mata aku belum rasa nak tidur lagi,” jawab Amy.
“Cerita apa kau tengok ni?” tanya ku sambil duduk di atas sofa.
“Apa tah tajuk nya. Aku lupa la. Yang kau ni kenapa tak tidur lagi? Aku ingat kau dah masuk bilik, dah bergayut, kau dah tidur bermimpikan cik abang Luq kau tu,” celoteh Amy.
‘Macam mana nak tidur kalau otak aku ni asik ingat apa yang Luq cakap tadi.’
“Hoi! Lah. Berangan pulak. Kau ni aku tengok, asik berangan jer sekarang ni. Kau ni kenapa? Macam ada sesuatu yang ganggu kau je. Cuba cerita dekat aku,” desak Amy sambil mula berpusing dan merenung ku.
“Luq ajak aku jumpa.”
“Hah? Bila?”
“Esok.”
“Haa. Bagus la tu. Dia macam tau-tau je aku tanya soalan tu dekat kau tadi. Dia nak jumpa dekat mana? Pukul berapa?”
“Dekat Restoran Puteri. Pukul 3.30 petang.”
“Dah tu kau cakap apa? Kau setuju tak, nak jumpa dia? Eh. Kenapa kau ni. Macam tak de semangat je nak jumpa dia.”
“Memang pun.”
“Kenapa? Tell me. Mana tau aku boleh tolong.”
“Kau tau, esok 12 Februari adalah hari ulangtahun perkenalan aku dengan Shah. Restoran Puteri adalah tempat mula-mula aku jumpa Shah. Dan pukul 3.30 petang adalah masa mula-mula Shah tegur aku. Lagi satu, dia kata nanti pakai baju biru jalur-jalur. Untuk pengetahuan kau, aku dan Shah pakai baju biru jalur-jalur masa kita orang jumpa dulu. Aku tak tau nak buat macam mana sekarang. Aku tak tau samada dia betul-betul ikhlas nak kawan dengan aku atau orang suruhan Shah macam yang kau pernah cakap dekat aku dulu,” terangku.
“Hah? Betul ke? Kalau macam tu, macam mana ya? Jap. Aku fikir jap,” ujar Amy sambil meletakkan tangan di kepala gaya-gaya orang tengah berfikir.
“Dan esok juga genap 4tahun hubungan aku dengan Shah. Shah pernah cakap, genap 4tahun, dia nak jumpa aku kat tempat mula-mula dia kenal aku. Tak kira masa tu kita orang masih ada hubungan atau tidak.”
“Wah! Ni dah parah ni. Hurm. Macam mana ek. Dah tu kau pulak macam mana? Kau nak jumpa Luq tu tak? Ke kau nak jumpa Shah?” soal Amy minta kepastian.
“Entah la. Aku pun tak tau. Kadang-kadang aku masih berharap juga pada Shah dan aku nak sangat berjumpa dengan dia. Harap hubungan aku dengan dia boleh sambung balik. Tapi bila aku dengan Luq, aku lupa pada Shah. Terus terang aku cakap, aku sebenarnya dah mula sukakan Luq tu. Cuma bila dah jadi macam ni, aku tak tau Luq tu betul-betul ikhlas ke tak,” luah ku.
“Hurm. Kalau macam tu, kau sendiri dah dapat jawapan. Kau amik Luq dan kau boleh lupakan terus Shah. Senang. Abis cerita,” ucap Amy sambil mengoyangkan tangan menunjukkan gaya habis.
“Kalau Luq tu cuma nak main-mainkan aku macam mana? Aku tak nak kecewa tuk kali kedua.”
“Kau jumpa dia dulu. Tak jumpa mana nak tau. Kau nak aku temankan kau ke esok? Takut jugak aku kalau kau frust, kau terjun bangunan ke nanti.”
‘Amy ni macam tau-tau je aku perlukan dia.’
“Kau teman aku eh esok. Tapi kau duduk meja lain-lain la.”
“Meja lain-lain? Kalau duduk satu meja sekali, tak boleh ker?” pancing Amy sambil tersengih dan mata berkelip-kelip.
“Amboi. Mana boleh. Lebih kuah dari mangkuk nampak.”
“Hehe. Ok la. Boleh saja buk,” sambil Amy mengangkat tangan dan menunjukkan tanda ‘OK’.
**********************************************************************
“Opss. Minta maaf cik. Saya minta maaf sangat-sangat. Saya tak sengaja. Cik tak apa-apa kan?” tanya lelaki dihadapanku yang melanggar ku tadi. Lantas dia tunjuk dan mengambil sejambak bunga yang terjatuh akibat pelanggaran denganku tadi.
Manakala aku sudah mula kaku apabila mendengar suara nya dan bertambah kaku apabila dia mula mengangkat wajah nya.
“Eh. Sarra.. Lama kita tak jumpa. Tak sangka jumpa awak kat sini. Saya rasa macam bermimpi. Errr….Awak…Awak buat apa dekat sini?” tanya suara itu.
“Hah? Errrr….Maaf. Saya ada hal. Saya kena pergi,” ujar ku sambil berlalu menuju ke Restoran Puteri.
“Sarra. Tunggu!!” panggil Shah sambil mengejarku dari belakang.
“Ye. Ada apa?” soal ku sambil berpusing.
“Saya tahu awak nak pergi restoran tu kan? Boleh saya tahu kenapa awak nak pergi restoran tu? Awak ada janji dengan siapa-siapa ke?”
“Takkan saya tak boleh pergi restoran tu? Suka hati saya la nak datang ke tak atau ada janji dengan siapa-siapa. Ada kena mengena dengan awak ke?” tegasku dan mula berjalan meninggalkannya.
“Tak la. Tapi kenapa awak datang hari ini. Berbaju biru jalur-jalur dan hampir ke pukul 3.30 petang. Sama dengan waktu kita……………..” sambung nya ketika aku sudah masuk dan duduk di suatu sudut di dalam restoran itu.
“Maaf hal tu dah lama berlalu. Saya dah tak ingat apa-apa,” jawab ku.
“Mustahil awak tak ingat. Mustahil awak dah lupa segalanya tentang kita. Saya tahu tu salah saya, saya minta maaf banyak-banyak. Saya tak sengaja,” katanya sambil duduk di kerusi hadapanku.
“Maaf awak dah terlambat. Kalau setahun yang lepas awak minta maaf, mungkin saya boleh terima maaf awak tu. Tapi sekarang dah terlambat. Saya harap awak dapat beredar. Saya ada temujanji dengan seseorang. Kejap lagi mungkin dia sampai. Tak manis kalau dia nampak.”
“Dia? Siapa? Saya la kan? Saya tahu awak masih tunggu saya. Saya tahu awak masih ingat lagi janji kita. Kalau tak takkan awak datang dan pakai baju jalaur-jalur ni. Betul kan?”
“Assalamualaikum. Shah? Apa kau buat dekat sini? Awak pulak, Sarra kan? Saya Luq,” ujar suatu suara secara tiba-tiba.
“Hah? Luq? Aaa……..saya……Sa…….Sarra…..” jawabku gugup.
“Eh Luq. Aku ada date dengan Sarra. Sarra ni la awek yang aku selau cerita dekat kau dulu. Actually, hari ni anniversary kita orang. Yang ke-4. Kau pulak buat apa kat sini. Kau kata kau ada date dengan awek kau kan. Mana? Aku pun nak jumpa jugak. Kalau tak pun, jom la join kita orang sekali,” kata Shah sambil menghulur bunga kepadaku. Aku tergamam. Tak menyangka akan berlakunya adegan ini. Ku biarkan Shah meletakkan jambangan bunga itu di atas meja dihadapanku!
“Hari ni anniversary? Yang ke-4? Betul ke Sarra?” soal Luq kembali.
“Haaa? A…Aah….Tapi…….”
“It’s ok Sarra. No need to explain. Saya faham. Salah saya sebab tak bertanya. Dan minta maaf juga sebab jadi pengacau. Saya doakan semoga awak berdua bahagia. Saya pergi dulu,” kata Luq sambil ingin berlalu.
“Eh Luq. Nanti dulu. Apa maksud kau tadi? Aku tak faham? Kau dengan Sarra…………..”
“Tak ada apa-apa. Gud Luck bro. Aku balik dulu,” ucap nya dan berlalu keluar restoran.
“Luq! Nanti. Dengar dulu penjelasan saya!” jeritku tapi Luq terus berjalan tanpa peduli jeritanku. Mujur ketika itu tak ramai pengunjung. Kalau tidak, lagi ramai la penonton yang melihat drama lakonan ku ini.
“Sarra…….Saya…..Saya tak tahu yang awak dengan Luq ada……………”
“Saya benci awak. Awak memang suka tengok saya sedih kan. Dulu awak tinggalkan saya. Sekarang awak buat kawan awak pula tinggalkan saya. Saya benci awak sangat-sangat,” marah ku sambil meninggalkan nya.
“Sarra!!” panggil Shah ketika aku sudah ke pintu restoran bagi mengejar Luq.
“Luq! Tunggu. Dengar dulu penjelasan saya,” laung ku sambil berlari mengejar Luq. Namun Luq terus jalan tanpa mempedulikan jeritan ku. Dalam terkocoh-kocoh berlari mengejar Luq, aku tak terperasan akan satu lubang yang agak besar. Akibatnya kaki ku termasuk ke dalam lubang itu dan aku terjatuh. Gedebukkkkkk!!
“Aduh!!”
Luq berhenti dan mula berpaling selepas terdengar jeritan sakit ku.
“Luq please. Dengar dulu apa yang saya nak cakap. Saya dengan Shah dah tak ada apa-apa. Apa yang awak tengok tadi tak sama dengan apa yang awak faham,” jelas ku tanpa peduli darah yang mula mengalir dari kaki dan tanganku.
“Tak sama awak kata? Kalau awak jadi saya, apa yang awak fikir bila perempuan yang awak dah mula sayang jumpa bekas kekasih dia. Kemudian bekas kekasih dia siap bagi sejambak bunga pada anniversary dia. Kata bekas kekasih tapi masih sambut anniversary sama-sama. Apa makna semua tu? Tu awak kata saya salah faham? Ke awak yang tak faham?” balas nya mula memasuki keretanya dan berlalu meninggalkan aku.
Aku menangis semahu-mahu nya di tinggalkan di situ.
“Ya Allah. Sarra! Kenapa dengan kau ni? Berdarah-darah. Jom aku bawa kau pergi klinik,” soal Amy tiba-tiba sambil membantuku bangun menuju kereta nya.
“Amy……Luq…..”
“Kenapa dengan Luq? Aku minta maaf. Aku datang lambat. Tadi lepas hantar kau, aku cari parking. Parking semua penuh. Ni pun aku baru jumpa. Maybe kereta yang keluar tadi, kereta Luq,” terang Amy. Dalam perjalanan ke klinik, aku menceritakan segala yang berlaku kepada Amy.
**********************************************************************
“Doktor! Ada satu pesakit perempuan. Kaki dan tangan nya berdarah. Mungkin baru lepas kemalangan,” kedengaran suara seorang jururawat menelefon seorang doktor.
“Mari cik. Kita jumpa doktor sekarang,” ajak jururawat itu.
“Macam mana boleh luka sampai macam ni cik? Cik kemalangan ke tadi?” tanya doktor itu kepadaku setelah aku duduk di kerusi yang di khaskan di suatu sudut di bilik itu.
“Errr…..saya……” kataku sambil tunduk.
“Sarra?????” soal doktor itu.
“Hah? Eh….Luq…..Aaa…Apa awak buat dekat sini?” soal ku pula selepas mengangkat muka.
“Saya doktor dekat sini. Errr….Ni luka sebab awak jatuh tadi tu ke?”
“Haaa….Haah…..” doktor? Dia doktor ke? Haah la. Baru aku teingat dia pernah cakap dia doktor dan ada klinik sendiri. Tapi masa tu baru-baru kenal, so aku pun tak ambil kisah sangat la. Ingat kan hubungan setakat tu je. Tapi macam mana aku boleh tak perasan nak tengok nama klinik ni tadi. Aduhai! Tapi ni kira kebetulan ke atau………………………….
“Saya minta maaf sangat-sangat. Tadi saya terlalu ikutkan perasaan saya sampai tak pedulikan masa awak jatuh. Dan saya tak tahu awak jatuh sampai teruk macam ini,” katanya manakala tanganya lincah mencuci luka-luka ku sebelum membalut nya.
“Tak apa. Err…Luq…Saya sebenarnya………………”
“Ok. Dah siap. Nanti awak ambil ubat dekat kaunter ya. Lepas tu balik nanti awak rehat. Jangan buat kerja berat-berat. InsyaAllah. Semua luka dalaman dan luaran tu akan sembuh. Saya jamin,” nasihat nya dan mula kembali ke meja kerja nya. Lagak nya seperti dia begitu sibuk dan tidak mahu di ganggu. Melihatkan gaya nya, aku terus keluar mendapatkan Amy yang setia menunggu ku di ruang menunggu dari tadi.
“Mcam mana Sarra? Okey tak?” tanya Amy mendapatkanku.
“Okey. Tunggu ubat. Lepas tu kita boleh balik,” jawab ku.
**********************************************************************
“Sarra, kau dah makan ubat?” soal Amy selepas makan malam.
“Belum. Kejap lagi la,” jawab ku sambil menonton tv.
“Hish. Kau ni tak nak cepat baik ke? Dah doktor suruh makan ubat, makan je la.”
“Ya lah. Aku makan la ni. Kang makin panjang pula kau membebel. Macam mak nenek la kau ni.”
‘Eh. Ada kertas apa pulak dalam beg ubat ni.’
Kepada Sarra,
Saya minta maaf sangat-sangat tentang kejadian petang tadi.
Saya terlalu ikutkan perasaan. Sepatutnya saya dengar dulu penjelasan awak.
Awak sudi maafkan saya tak?
Kalau awak sudi maafkan saya, awak keluar. Saya tunggu dekat depan rumah awak.
‘Hah? Biar betul mamat ni. Mana dia tahu rumah aku?’
“Sarra, kau nak pergi mana tu? Sakit-sakit pun nak keluar juga ke? Rehat je la kat rumah,” tegah Amy.
“Luq cakap, dia tunggu aku dekat depan rumah.”
“Hah? Kau biar betul? Mana dia tahu rumah kita?” soal Amy.
“Entah.” Kami sama-sama beriringan ke pintu. Dan ternyata, dia betul-betul berada di hadapan rumah ku.
**********************************************************************
“Mana awak tahu rumah saya?” soal ku setelah menghampirinya.
“Hehe. Mesti awak tak perasan kan. Saya ikut masa awak nak balik rumah tadi,” jawabnya.
“So makna nya dari tadi awak tunggu saya dekat sini la?” soal ku lagi minta kepastian.
“Aah. Tak lama pun. 5jam je.”
“5jam? Lama la tu. Apa pulak tak lama.”
“Tak lama la. Kalau nak dibandingkan dengan tempoh masa yang akan awak ambil untuk sembuh ni. Hehe.”
“Iskh. Mengada.”
“Betul apa. Kira ni awak dah maaf kan saya la eh?”
“Sapa cakap?”
“Sayalah cakap. Kan ayat tu keluar dari mulut saya ni. Saya minta maaf tau. Saya tak sengaja tadi,” katanya sambil memuncungkn mulutnya.
“Banyak la awak punya tak sengaja. Sakit tau saya jatuh tadi. Awak boleh buat tak tahu je. Kesian saya,” rintihku seraya menunjukkan tangan dan kakiku yang luka kepadanya.
“Lah. Sapa suruh. Banyak-banyak jalan lain yang elok, jalan berlubang tu jugak yang awak nak lalu. Kan dah sakit. Tu nasib baik lubang tu tak dalam dan luka-luka je. Kalau lubang tu dalam dan ada anggota badan awak yang patah, macam mana?”
“Kalau ada yang patah, memang saya tak akan maafkan awak langsung,” jawabku sungguh-sungguh.
“Wah! Yakin nya jawapan. Tapi mesti awak akan pergi klinik saya juga kan.”
“Tak. Pergi hospital je terus. Anyway, cerita la dekat saya, kenapa dari tadi awak asyik minta maaf dekat saya?”
“Nak kena cerita juga ke? Tak cerita tak boleh?”
“Awak nak saya maafkan awak ke tak?”
“Wah! Dah pandai ugut saya nampak. Sebenarnya Shah nampak apa yang berlaku kat luar restoran tadi. Dia call saya dan beritahu segalanya. Dia minta maaf. Dia tak bermaksud nak buat awak sedih. Dia ingat awak pergi restoran tu nak jumpa dia dan dia tak menyangka langsung yang saya ada hubungan dengan awak. Dia terima segala ketentuan dan doakan yang terbaik untuk kita.”
“Hubungan? Doakan yang terbaik untuk kita? Saya tak berapa nak faham la. Boleh tolong explain sikit tak,” pintaku.
“Mengada awak eh. Buat-buat tak faham pula. Awak, ingat lagi tak nasihat saya petang tadi?” duga nya.
“Nasihat yang mana?”
“Pasal ambil ubat dekat kaunter tu la,”
Berkerut-kerut dahiku cuba mengingati kembali nasihat dia petang tadi. Tapi ternyata aku gagal untuk mengingatinya.
“Sorry. Tak ingat la awak. Lagipun petang tadi fikiran saya bercelaru. Pasal awak la.”
“Ok tak pe. Saya minta maaf lagi sekali. Petang tadi saya ada cakap, nanti awak ambil ubat dekat kaunter dan saya jamin ubat tu akan buat luka dalaman awak sembuh dengan cepat. So betul la kan. Awak ambil ubat. Bukan setakat ubat yang biasa tu yang boleh di makan tapi satu ubat yang tak boleh di makan. Yang peliknya, walaupun bukan untuk di makan tapi ubat tu boleh menyembuhkan luka hanya dengan membacanya. Sekarang luka dalaman awak dah sembuh kan? Tinggal luka luaran je. Haa. Berbaloi kan pergi klinik saya?” katanya seraya gelak besar.
“Hish awak! Pandai nak kenakan saya ya. Dah malam ni awak. Baik awak balik dulu. Tak elok kalau jiran-jiran saya tengok. ”
“Hah? Kena balik ke? Kalau tidur sini tak boleh ke? Penat la saya nak drive balik rumah. Please! Malam ni je”
“Eh. Mana boleh. Kita bukan ada apa-apa ikatan pun.”
“Kalau macam tu, bila kita nak adakan?”
“Adakan apa?”
“Adakan tu la. Yang awak cakap tadi tu.”
“Cakap apa?”
“Ala awak ni. Dia cakap pun dia lupa. Padahal kepala awak bukan ada terhantuk pun petang tadi.”
“Awak bagi ubat untuk luka dalaman dan luka luaran je. Awak tak ada pun bagi ubat untuk kuatkan ingatan dan kukuhkan hubungan,” usik ku.
“Hah? Tak ada ek? Ok. Ok. Saya balik klinik dulu pergi ambil ubat tu, lepas satu jam saya datang balik bagi kat awak. Ok?” cadang nya.
“Hah? Banyak la awak. Dah malam ni. Jangan nak mengada. Ok la. Drive carefully. Saya nak masuk rumah dulu ni. Dah malam sangat.”
“Ala. Saya takut awak sakit nanti. Macam mana la saya boleh lupa nak bagi ubat tu tadi agak nya.”
“Tak apa. esok-esok boleh bagi,” usikku lagi.
“Okla. Saya balik dulu. Nanti saya dah sampai rumah saya call awak,” katanya dan berlalu masuk ke dalam kereta.
**********************************************************************
“Hai. Dah tidur ke?” soal nya selepas talian bersambung dan berbalas salam.
“Belum lagi. Kejap lagi saya tidur la.”
“Awak, cuba awak tengok dekat paket-paket ubat yang saya bagi tu, saya bagi arahan suruh makan ubat, berapa kali sehari ya. Saya lupa la. Takut-takut ada yang tersalah tulis. Kalau boleh tolong baca kan satu-satu.”
“Hah? Apa lah awak ni. Dia yang tulis pun dia lupa. Macam mana la awak jadi doktor macam ni.”
Aku mengambil beg ubat yang terletak di meja bersebelahan katilku dan mula sebut satu persatu. Namun bila sampai ke paket ubat yang terakhir, aku terdiam. Kenapa tadi aku boleh tak perasan paket ubat ni?
“Hello! Sarra! Awak ada kat situ lagi ke? Kenapa tiba-tiba awak diam. Cakap la apa saya tulis pada paket ubat tu.”
“Errrr…..Ubat kuatkan ingatan dan kukuhkan hubungan. ‘Makan’ setiap masa dan setiap hari.”
Apabila ku buka paket ubat itu, kelihatan sebentuk cincin emas di dalam nya.
“Sarra?? Awak okey?”
“Hah? Okey. Saya okey. Kenapa awak tanya macam tu?”
“Sorry. Saya ingat awak dah buka paket ubat tu. Kalau dah buka saya ingat, saya nak melamar awak sekali tadi. Rupanya awak tak buka lagi. So terpaksa la saya melamar awak melalui telefon je. Sudi tak awak makan ubat tu untuk selamanya? Saya betul-betul sayang dan cintakan awak.”
“Hah? Errr…..saya….saya…….” apa aku nak jawab ni?
“Laa. Banyak penyakit rupanya awak ni. Nampak nya lepas ni saya kena bagi ubat untuk penyakit gagap la pula. Hahahahaha!”
“Awak!! Sampai hati cakap saya macam tu. Hahahahaha.”
Kami ketawa beriringan. Terima kasih Tuhan. Tak selamanya kau hamparkan duka kepada hambamu. Kerana pasti ada gembira di penghujungnya.

0 comments: