Cakap ajelah ‘I Love U’

Oleh : Nana
Cakap ajelah
“I Love U..”

“Assalamulaikum…” bicaraku membuka kata. Suasana sepi tanpa balasan. ‘Bisu ke apa?’
“Wa..wasal..lam..” setelah beberapa saat berlalu akhirnya kedengaran mulus suara seorang gadis.
Aswad tergelak kecil. ‘Gagap rupanya..’ Namun tawanya tidak kedengaran, sengaja disembunyikan daripada pengetahuan gadis yang dikenali sebagai Batrisyah, bimbang gadis itu akan berkecil hati.
“Awak buat apa tu..??” soalku memulakan perbualan. Resah juga nak berbual dengan bakal bini ni. Maklumlah jodoh dari orang tua. Redha ajelah….
“Online…” jawabnya ringkas.
“facebook???” dugaku. ‘Aishhh.. chatting dengan siapalah tu…??’
“Mana tahu..??” soal Batrisya pula dibalik corong telefon. ‘Haiii.. cemburu ke..??”
“Tahulah. Saya pun kadang-kadang online jugak. Ermm… apa kata awak add saya?? Searchlah Aidil Aswad Othman…” cehhh muka tembok, orang tak minta aku pulak yang terhegeh-hengeh. ‘Hisss.. Muka tembok ke aku..??’ Ahhh..lantaklah! Kata bakal bini. Inikan satu permulaan yang baik. Hahahaha…
“Ok. Nanti saya add. Jangan tak confirm pulak atau buat-buat tak kenal. Maklumlah, kali terakhir kita jumpa pun masa umur 5 tahun. Banyak yang dah berubah” ujar Batrisyah berjela.
“Baiklah mak cik! Okeylah, nanti lain masa saya call lagi. Saya ada benda nak buat. Salam buat mama ye..”
Tut..tut..tutttt… Dengan pantas talian dimatikan. Batrisyah hanya mampu menahan geram. ‘Bodoh betullah mamat ni! Buta apa biji mata hitam dia?? Aku yang comel ni dia kata makcik! Gilaaaa..!!!’

Sekeping gambar yang sengaja diselit-kan didalam buku itu ku amati penuh kerinduan. Syafini, wajahnya seindah namanya. Mulus kulitnya, bibirnya dihiasi dengan senyuman indah dan menggoda. Sayangnya, dia kini bukanlah milikku lagi!
‘Fini, kenapa kau tega tinggalkan aku..? Sedangkan kau tahu betapa pentingnya dirimu dalam hidupku. Terkontang-kanting aku melayari hidup ini tanpa dirimu sayang…’
Tanpa disedari airmataku mengalir lesu dipipi. Tiada apa yang mampu mengubah takdir yang telah tertulis, dan aku redha. Tapi, apalah daya aku hanya insan biasa. Kala rindu datang bertamu, airmata menjadi peneman sepi.
Aku menghempaskan tubuh di atas katil. Airmata yang masih bersisa kubiarkan kering dipipi. Andai Syafini dapat melihat betapa daifnya keadaanku saat ini, pasti dia akan merindui kenangan bersama. Tapi…. Ah lupakanlah kenangan yang lalu. Tutup buku lama, buka buku yang baru…
Sedang fikiranku jauh melayang tiba-tiba jemariku tersentuh pada sesuatu yang terselit dibawah bantal. ‘Benda apa pulak ni..??’
Sekeping sampul surat yang tertera namaku Aidil Aswad Bin Othman dan alamat rumahku. Setelah diamati barulah aku teringat, surat ini aku ambil sendiri dari peti surat kira-kira dua, tiga hari yang lepas. Kesibukan bekerja membuatkan aku terlupa tentangnya.
“Dari siapalah ni…??” bisikku dengan pelahan membuka sampul surat tersebut.
Sekeping gambar yang tercoret pena biru dibelakangnya ;
‘Aku hanyalah insan biasa, lemah tanpa cinta dan lelah bila kecewa. Aku tak seperti dia yang istimewa dan punya paras rupa, yang ku punya hanyalah cinta suci yang datang dari hatiku yang tulus..’
-Irqish Batrisyah-

“Mama dah pos gambar Sya kat anak Hajah Fatimah. Harap-harap dia sukalah dengan gambar yang mama pilih tu”
“Apa???” bagai nak tersembur air yang diminumnya. “Kenapa mama pandai-pandai bagi gambar Sya kat budak hitam tu?! Sya tak sukalah!” marahku bagai dirasuk hantu.
“Apa yang kamu katakan ni?? Tak suka..?? Kau jangan nak naikkan darah mama pulak! Bukan ke kau dah setuju nak bertunang dengan Aswad bulan depan??” Salima sudah mula mencekak pinggang. Matanya yang sememangnya bulat sengaja dibuntangkan besar. Biar anaknya gerun dan takut!
“Sya tak pernah setujulah. Bukan ke mama yang paksa??”
“Diammmm…!!!” bergema suara Salima menghiasi ruang tamu di rumah mewah itu. Aku terkedu dan hanya mampu membisu. “Jangan paksa mama buat sesuatu yang Sya tak suka. Ikut saja kehendak mama sayang. Ini terbaik untuk masa depan Sya. Percayalah….” suara Salima berubah lembut tiba-tiba.
“Baiklah. Kalau itu kehendak mama, Sya korbankan. Andai sesuatu terjadi pada Sya, mama jangan sesekali kesalkan sebab itu yang mama nak” mama terkedu mendengar kata-kataku. Belum pun sempat mama pintas, aku terlebih dulu mengatur langkah ke kamar membawa hati yang luka.
‘Sampai hati mama buat Sya macam ni. Sya benci Aswad! Kenapa mama tak cuba nak fahami hati ni…???’ sebak, binggung, benci dan kecewa semuanya menjadi satu, menjadi beban yang tak tertanggung.
“Aswad si budak hitam tak ada gigi! Aku tak inginlah kahwin dengan kau!” bentakku sambil memeluk erat bantal berbentuk hati itu.

“Sya, cuba kau masukkan kaki kat dalam sungai ni. Sedappp… air dia sejuk. Nyamannn… Cubalah” ujar Aswad yang ketika itu berusia 7 tahun, tua setahun daripadaku. Tanpa berlengah lagi, aku pun melucutkan selipar dan meletakkannya di atas rumput hijau itu. Dengan perlahan, aku memasukkan kaki ke dalam air.
“Yela… Betullah! Nyaman. Aswad marilah main sama” ujarku ceria. Maklumlah teman baru.
“Tak mahulah” jawab Aswad ringkas. Tiba-tiba…
Bluppppp… kedengaran sesuatu yang dicampakkan ke dalam sungai.
“Hah, apa tu Aswad?? Eh, macam kenallah” sudah gaharu cendana pula, sudah tahu bertanya pula! Memang tak salah lagi! “Kenapa baling selipar Sya kat sungai tu. Tengok dah hanyuttt…”
Sepanjang jalan pulang ke rumah, Aswad tidak henti-henti mentertawakan aku yang berkaki ayam. Jahat! Bodoh betul, dahlah buang selipar aku kat dalam sungai tu, pandai pulak dia buat helah mengatakan aku yang membuangnya.
“Auntie, Sya buang selipar dia kat dalam sungai. Aswad baru nak ambil tapi dah hanyut” beriya Aswad bercerita. Aku hanya mampu berdiam melihat mama yang sudah mencekak pinggang.
“Kenapa dibuang seliparnya..??? Mama baru beli! Nakallah budak niii..” bebel mama, dengan pantas telingaku dipulas 360 darjah. ‘Aduh sakitnya! Cilaka punya budak hitam tak ada gigi ni, mentang-mentang kau tua daripada aku, kau buli aku semahu-mahunya!’

Telefon bimbit jenama NOKIA N95 berbunyi mendendangkan lagu Drama King yang menandakan satu panggilan diterima.
‘Bdk Kg’, nama yang tertera di paparan. Sengaja aku tidak mahu mengangkat panggilan. Hati ini masih panas!

Sebaik sahaja melayarkan anak panah ke ruangan Search, satu klik ditekan sebelum menaip beberapa perkataan.
“Aidil… Aswad… Othman…” sebutku satu-persatu agar ejaan namanya tidak tersilap.
“Enter…” beberapa saat kemudian keluarlah beberapa senarai yang dicari.
“Aidil Othman..?? Bukan ni! Ermm, Aswad Aidil..?? yang ni ke??? Rasanya bukan. Hah, yang nilah Aidil Aswad Othman..”
Tanpa berlengah lagi, aku terus klik di namanya. Tidak lama kemudian, keluarlah info mengenainya. Gambar yang yang terdapat di sebelah profilnya bukanlah gambarnya tetapi, gambar yang di muat turun dari I Luv Islam. ‘Inilah saatnya…’
Tidak sabar rasanya nak mengenali wajah lelaki ini selepas 17 tahun lamanya tidak berjumpa. ‘Hitam lagi ke dia?? Giginya yang rongak dulu sudah tumbuhkah???’ hehehehe
Photo, klik dan beberapa saat kemudian keluarlah satu album.
‘Gambar pelik je. Tak ada pun gambar dia! Hah…???’ aku tersentak, sedari tadi jemari ku pantas klik pada Next dan kini terdiam kaku. ‘Ya Allah, benar ke yang aku lihat ni..???’
“Tak boleh jadi ni..?? Dia memang nak kena!” pipiku sudah mula terasa hangat. ‘Geram betul! Suka sangat cari masalah dengan aku!’

“Kenapa call saya malam-malam ni..?? Saya mengantuklah, nak tidoooo…” kedengaran agak romantis suara Aswad yang baru bangun dari tidurnya gara-gara telefon bimbitnya yang tidak henti-henti berbunyi.
‘Alamak romantisnya suara mamat ni! Nak tercair aku dibuatnya. Eh, apa aku merepek ni..?? Astagfirullahalazimmm…’
“Siapa suruh awak pandai-pandai letak gambar saya kat dalam facebook awak hah..??” berang saja bunyinya. ‘Hiss.. aku dahlah tak suka dengan dia! Ada hati nak letak gambar aku yang cun kat dalam facebook dia. Bagi kaki kang!!’
“Biarlah. Awak marah ke..?? Awakkan nak jadi isteri saya sebab tulah saya letak gambar awak” ujarnya selamba ‘Eleh..kalau suka cakap ajelah! Dia ingat aku ni kempunan sangat ke nak letak muka dia kat facebook aku tu. Perasan betul!’
“Awak ni memang dah melampau, kan? Berani-berani awak letak gambar saya tanpa keizinan saya! Awak ni kan….”
Tut..tut.tutttt… belum pun sempat aku menghabiskan kata-kata. Aswad terlebih dulu mematikan talian. Jahatnya!!!
“Geramnyaaaaaaaaaaaaaa….!!!” Jeritku sekuat hati. ‘Astagfirullahalazim, gila ke aku ni? Dah pukul 12 malam! Nasib mama out station, kalau tidak mahu tidak cemas orang tua tu dengar aku menjerit tiba-tiba malam-malam buta ni’
Trit..trit..trittttt… satu SMS diterima!
Jgn lpe add sye tw. Sye tgu ni! Sye ngah on9… nti sye x’plain npe sye ltk pic awk.. Awk, now tw! Sye tgu…

10 minit menanti akhirnya satu permintaan rakan diterima daripada Irqish Batrisyah. ‘Amboi nama tak mengalah!’ hehehe.
Confirm…
Diamati gambar disebelah profil Batrisyah. ‘Cantik jugak dia ni! Pehh, dalamnya lesung pipit! Putih kulitnya tidak ubah sepeti 17 tahun yang lalu aku melihatnya’
“Sye dh add.. cpt la x’plain…”
Wajah kanak-kanak Batrisyah yang jelas terbayang tadi hilang dari pandangan. Kini, mesej yang tiba-tiba keluar dari sudut kaki laman web sosial ini jelas menganggu ketenanganku. Namun begitu, aku masih mampu tersenyum.
“Rilex la, glojoh gk awk ney kn..??”
“Whtever… cpt la x’plain…”
“Sye hnye cbe nk m’cntai awk. Dad y, sye ltak pic awk…”
“Y u love me..???”
“Hehehehe…”
“Y u laugh, Aswad???”
“Nothing..juz pelik! Kire awk ni mudh gk cair dgn kate2 lelaki”
“U mean..???”
“Awk, sye x mudh jtuh cinte! Ape lg dgn awk…”
“Baiklah! 4 u’r informtion… sye x pnh ade pape prasaan thdp awk..& sye bgitu bnci dgn awk..”
“Oraitt.. Juz nak igt kn Sya. Jgn mdh m’bnci krn kbncian akn m’dkt kn kite dgn cinte. Tmbh lgi kte yg tdk mgenali antre 1 sme lain =)”
Irqish Batrisya is off line!
“Bodoh! Aku benci kau….” Suaraku seakan tidak dapat menerima hakikat. Tanpa disedari hangat airmata membasahi pipi.
‘Kenapa mesti aku menanggis…??? Dia bukanlah siapa-siapa dalam hidupku. Dia juga belum menjadi tunang dan suami ku lagi. Jadi, mengapa aku perlu menanggis tapi….”
Semakin deras airmata membasahi pipi. Penumbuknya digenggam erat. Terasa hatinya disiat-siat dan disirami pula dengan air limau purut. Pedihnya!
“Apakah ertinya airmata ini…?? Adakah aku sudah mencintainya tanpa aku sedari….”

UNDANGAN MAJLIS PERKAHWINAN AIDIL ASWAD & IRQISH BATRISYA
Berita itu sedikit pun tidak mengejut-kan aku! Enam bulan lebih awal sebelum tersebarnya kad jemputan perkahwinan, aku sudah diberitahu terlebih dahulu.
Bagaikan batu besar dihempas ke kepala, itulah yang dapat ku gambarkan sebaik sahaja menerima berita tiada pertunangan dan kami akan dinikahkan terus dan sah menjadi suami isteri!
Semua persiapan hampir 95% siap! Dari wajah mama, jelaslah dia sangat gembira. Dan aku…??? Ermmm… ini bukanlah masanya nak mementingkan diri sendiri, dah tiba saatnya aku membalas jasa mama.
Jika sebelum ini kematian papa membuat mama bersedih, aku mengharapkan dengan perkahwinan ini mama akan gembira. Begitu juga dengan Hajah Fatimah dan suami-nya Haji Othman.
Hajah Fatimah merupakan teman baik mama sejak dari bangku sekolah lagi. Perhubungan yang terbina umpama saudara kandung. Bimbang perhubungan terputus tanpa ikatan, aku dan Aswad menjadi batu loncatan untuk merapatkan lagi sillaturahim antara dua keluarga ini. Disebabkan itulah kami dipaksa berkahwin. Persoalannya, bahagiakah kami tanpa cinta…???

“Irqish….” Panggil Hajah Fatimah dari ruangan dapur.
“Ye…” sahutku sambil berlari-lari anak dari rumah atas lalu menuruni anak tangga. Nak turun anak tangga ni kene berhati-hati. Silap langkah mahu tak tersungkur mencium lantai. Maklumlah rumah kampung, tangga yang dibina sendiri Haji Othman agak curam sedikit.
Tarikh pernikahan kami tiga bulan lagi tapi, aku dipaksa Hajah Fatimah dan Haji Othman untuk tinggal beberapa hari dirumahnya. Mama bukannya nak menghalang niat Hajah Fatimah dan suaminya, malah lebih mendesak dengan alasan aku perlu membiasa-kan diri dengan suasana kampung.
Selepas kahwin nanti macamlah Aswad nak duduk kampung. Dia sendiri merantau ke bandar, menghambakan diri dalam dunia perniagaan. Takkanlah dia nak tinggalkan aku dengan ummi dan walednya!
“Irqish, tolong kejutkan Aswad! Matahari dah tercacak atas kepala pun masih tak bangun-bangun lagi” perintah Hajah Fatimah sambil tangannya ligat menggodak air di dalm jug.
‘Aswad ada kat sini…?? Bila dia balik..?? Aku tak tahu pun..??’
“Aswad dah balik ke mak cik?? Bila??” soalku ingin tahu. Kuih karipap yang dibeli Haji Othman tadi segera ku keluarkan dari plastik lantas aku mengaturkannya ke dalam pinggan.
“Ha ah! Malam tadi Irqish. Itu pun mak cik yang suruh. Sudah pergi kejutkan lekas..” arah Hajah Fatimah sambil menyusun cawan ke dalam dulang. Aku hanya mengangguk sebelum berlalu.
Aidil Aswad! Entah mengapa kurasakan lelaki ini begitu misteri dalam hidupku. Sejak semalam aku disini, aku cuba mencari kalau-kalau ada gambarnya yang tergantung di dinding. Malangnya, tiada satu pun gambar yang digantung melainkan ayat-ayat suci al-quran.
Sesekali, aku cuba menjengah di rak buku yang terletak bersebelahan TV kalau-kalau ada tersimpan album keluarganya. Sayangnya, rak tersebut hanya menyimpan buku kisah tentang nabi sahaja.

Tubuhku seakan kaku tatkala berdiri dihadapan tabir biru berjalur melintang yang menutupi ruangan pintu kamar bersebelahan ruang tamu. ‘Macam mana ni..?? Nak ketuk atau bagi salam..?? Apa kata kalau aku cuba try ketuk dulu..’
Tok..Tokkkkkk….
“Aduhhhhh….” Jerit Aswad mengaduh kesakitan.
Sepantas kilat aku menutup mulut. ‘Alamakk…habislah aku..’
“Sakitnyaaa…??!” kedengaran kasar suaranya dalam nada yang tinggi. Marah sangat agaknya. Manalah aku nak tahu bilik dia tak ada pintu cuma tabir menutupinya. Yang dia tu sejak bila pulak terpacak kat depan tu…???
Tidak lama kemudian langsir yang mnutupi pintu kamarnya terkuak. ‘Ya Allah, andai benarlah dia memang diciptakan buatku, hadirkanlah dia dengan sempurna bukan…..’
“Ya Allah, ya tuhanku. Aswad, kenapa keluar bilik macam ini?? Tak segan ke pakai boxer aje depan Irqish..?? Irqish belum jadi isteri kamulah!” bebel Hajah Fatimah kepada anak tunggalnya sambil menampar lembut bahu anak bujangnya.
Aku yang masih terkedu terus terkaku disitu. Sepantas kilat Aswad masuk ke dalam kamarnya semula. Aku pula pantas menuju ke kamarku. Insiden tadi benar-benar membuat-kan aku terkejut.

“Irqish, mak cik nak kupas kelapa ni kejap. Irqish tolong tengok-tengokkan gulai lemak tu ye. Takut terkering pulak kuahnya..” ujar Hajah Fatimah sebelum berlalu menuju ke tepi rumahnya.
“Baiklah” jawabku ringkas. Pandangan ku masih lagi pada Hajah Fatimah. Namun, tanganku merayap mencari senduk yang terletak disitu. Tiba-tiba…
“Tiga bulan bukannya lama lagi. Sabar-sabarlah dulu…” Bagaikan terkena kejutan elektrik sebaik saja mendengar suara Aswad yang begitu hampir denganku. Tanpa disedari tanganku yang ingin mencari senduk bersentuhan dengan pula dengan tangannya. ‘Sejak bila pulak mamat ni ada kat sini..??’
Semakin aku cuba menjauhinya, semakin dekat pulak jarak antara aku dan dia! Sewaktu dikejutkan dengan suaranya, aku cuba berpaling. Tidak ku duga saat aku berpaling, dadanya begitu rapat denganku. Dan pada itu mataku bertentang mata dengannya.
‘Adakah ianya cinta..?? Aku dapat merasakan degupannya. Adakah dia juga sama sepertiku..?? Jika tidak masakan aku dapat mendengar degupannya’
‘Ya Allah, hensemnya dia!’ bisik hatiku.
“Ya Allah, cantiknya dia!’ suara hati Aswad. Tanpa diduga ungkapan pujian itu serentak bicara dihati mereka. Cuma tidak terungkap dibibir saja.
Gesekan selipar di atas permukaan tanah menyedarkan kami dari lamunan seketika. Sepantas kilat Aswad berpusing arah menuju ke arah peti ais. Berpura-pura menuang air sejuk ke dalam cawan. Dan aku seperti yang disuruh, mengaul gulai lemak cili api sebelum menutupnya dengan tudung periuk.
“Aswad, kamu ada di dapur?? Dah rasa lapar ke?? Ummi belum siap masak lagi” ujar Hajah Fatimah pada anaknya.
“Belum lagilah ummi. Saja nak tengok bakal isteri memasak” bicara Aswad selamba. Bagai nak luruh jantungku saat mendengar kata-kata itu.
Hajah Fatimah hanya tersenyum memandang ke arahku, aku pulak yang tersipu-sipu malu. ‘Eh dia ni..?? cakap tu tengoklah kiri kanan, saja nak buat aku malu depan ummi dia’
“Assalamualaikum…”
“Salam..” sahut Hajah Fatimah sebaik saja mendengar seseorang memberi salam diluar rumah sebelum menjengah ke luar rumah.
Sewaktu ingin membuntuti Hajah Fatimah, entah macam mana aku boleh merempuh tubuh Aswad yang sedari tadi masih disitu. Malunyaaa..! Habis basah bajuku apabila gelas yang masih penuh di tangannya tertumpah ke bajuku.
“Ya Allah, awak ni kenapa..??” marah Aswad dalam nada yang pelahan sambil mengibas-ngibas bajunya yang turut terkena tumpahan air. “Habislah baju mahal aku ni! Tengok apa yang awak dah buat. Siapa yang nak gantikan ni..??”
“Alah, baju macam ni kat Tesco banyak” ujarku selamba sebelum beredar menuju ke kamar bagi mengantikan baju yang lain.
‘Ayu jugak kau ni! Semoga kau boleh jadi peganti yang baik buat Syafini…amin..’ bisik hati Aswad sambil memeluk tubuhnya. Matanya masih tertancap pada tubuh Batrisyah yang sedang menaiki anak tunggu. Menuju ke kamar agaknya.

“Awak tak takut ke nak kahwin dengan saya..??” soal Aswad sambil menyandarkan tubuhnya di kereta Honda CRV miliknya.
Aku tersenyum. Masih tidak memberi jawapan sebaliknya mengatur langkah menuju ke sebuah pondok yang terdapat bangku dan meja yang menghadap ke arah air terjun yang tersergam indah itu. Aswad hanya mengikuti jejak langkahku sebelum melabuhkan punggungnya dibangku hadapanku.
“Buat apa saya nak takut. Awak bukan makan orang pun” ujarku selamba diakhiri dengan gelakan yang tampak riang. Tanpa disedari senyuman yang terukir dibibirku menarik minat Aswad untuk melirik dengan lebih lama.
“Yeke? Tak takut ke kalau saya terkam awak..??” ujar Aswad seolah-olah ingin menakutkan.
“Awak harimau ke..?” sindirku pula.
Aswad hanya tersenyum dan menggeleng perlahan menidakkan kata-kataku. Tiba-tiba…
Satu sentuhan hangat menerpa jemariku. Lantas digenggam erat… aku terpana seketika. Hangat tangannya sehangat cinta yang kian membara.
“Awak sayang saya..??” soal Aswad. Wajahnya nampak serius. Bibirku kelu. Saat ini lidahku tidak dapat menzahirkan apa-apa melainkan teruja. Indahnya cinta!
‘Hiss..susah betullah dia ni nak jawab! Benggang betul. Cakap ajelah I love U! Itu pun payah sangat ke..?! Takkan tak dapat rasa aku ni cinta separuh mati kat dia’
“Tak apalah. Jom kita balik!” ujar Aswad sambil melepaskan tanganku. Langkahnya diatur dengan tiba-tiba. ‘kenapa dengan dia ni? Pelik aje. Ntah apa-apa! Patutlah tak ada girlfriend, tak reti nak romantis langsung!’
‘Aku baru nak merasakan kehangatan cinta ini tapi….’
“Sya, kalau awak rasa pernikahan ini tak patut dijalankan, awak suruh ajelah mama awak batalkan semuanya!” suara Aswad sebaik saja kereta yang dipandunya berhenti dipekarangan rumah. Belum pun sempat aku bertanya, Aswad terlebih dulu keluar dari perut keretanya. Tinggallah aku disitu. Sepi!
‘Dulu aku pernah cuba membatalkan perkahwinan ini, dan aku berdoa semoga aku tidak dijodohkan dengannya. Apakah doaku telah termakbul Ya Allah??’
‘Menyesalnya aku! Mengapa singkatnya nikmat cintaku..?? Disaat cintaku mula membara, api kehangatannya seakan-akan hilang! Tidak, aku tidak rela kehilanganmu Aswad. Cintaku sudah mula bertaut kini, mengapa cepat benar berubah. Kejamnyaaa!!’

Tibalah saat yang dinanti, akhirnya hari ini aku bakal diijabkabulkan dengan Aswad. Dan mulai hari ini aku harus menerima hakikat Aidil Aswad adalah suamiku, cintaku bukannya lawan ku.
“Aku terima nikah Irqish Batrisyah Rasul dengan mas kahwinnya 88.50 tunai…” lafaz Aswad senafas tanpa gentar.
“Alhamdulillah…” ucap tok kadi yang merupakan bapa mertuaku iaitu Haji Othman.
Satu kucupan singgah dipipiku. “Terima kasih Batrisyah. Inilah keindahan buat mama dan kebahagiaan yang pastinya buatmu sayang”
Airmata kegembiraan mengalir dipipi. Begitu juga dengan mama. Satu pelukan erat diberikan kepada mama. ‘Alhamdulillah, akhirnya tercapai jua..’
Sebentuk cincin sudah tersarung dijari manisku, kini rantai berloketkan ‘AB’ yang bermaksud Aswad Batrisyah dipakaikan Aswad sendiri. Kedengaran jelas ditelingaku…
“Terima kasih sebab sudi menerima cinta abang..”
Satu kucupan singgah di dahiku, dan akhiri salam dan ciuman sebagai seorang isteri. Saat itu terlalu indah buatku tapi, entah mengapa naluri isteri yang mula menjiwai diriku begitu sebak…


0 comments: