Sakura Terakhir

Oleh : JASMINE
” Wah! Cantiknya. Warna pink macam warna bunga sakura la. Min suka.” Jelasku sambil membelek belek baju berwarna pink yang agak cute itu.
” Cantikkah? Kalau Min suka beli je la. Nantikan kalau tak beli menyesal pulak. Nanti tak pasal pasal ada yang menangis pula sebab tak beli baju ni” Beritahunya kepadaku sambil merenung tepat ke arah mukaku dengan pandangan yang agak nakal
Aku jadi malu tiba tiba bila terpandangkan renungan matanya yang agak nakal itu. Aku tahu dia cuba untuk mengusikku.” kenapa tenung Min macam tu? Macam tak biasa tengok Min pulak.” Aku bertanyakan untuk mendapatkan jawapannya.
” Ala malulah tu kan? atau min dah jatuh hati kat Daniel sebab renungan Daniel yang mengancam ni? Tanyanya sambil ketawa jahat.
” Mana ada Min malu. Ei , sorry sikit eh, Min kalau malu kat Daniel alamaknya tak lama la dunia ni nak kiamat. Tak ada maknanya Min nak malu kat Daniel dan satu lagi jangan nak perasan ye. Renungan mengancam konon. Perasan betullah Daniel ni.” Aku cuba untuk berselindung.
” betullah tu. Malu la tu. Ei, Min sorang je yang cakap renungan Daniel ni tak mengancam tau. Ramai tau perempuan yang cair kalau Daniel tengok diaorang macam tu.” Jelasnya lagi sambil ketawa.
” haha…. ya lah tu.” Balasku sambil berlalu pergi.
” ala Min ni, Daniel nak bergurau sikit pun tak boleh. Serius sangat. Tak syok la macam ni.” Jelasnya.
” syok ke tak syok ke, Min peduli apa? Tak ada kaitan dengan Min pun.” Aku berkata sambil membelek belek baju baju lain pula.
” siapa cakap tak ada kaitan dengan Min? Ada la. Kalau Min terlampau serius macam ni, tak menariklah hidup Daniel okay.” Jelasnya sambil mengekori langkahku.
” dah tu, Daniel kawanlah dengan orang lain. Tak apa. Min tak kisah pun kalau Daniel dah tak nak kawan dengan Min lagi.” Aku memandang mukanya.
” Min ni, hal kecik macam tu pun nak gaduh jugak ke? Daniel tak nak orang lain. Daniel nak Min je dalam hidup Daniel.” Jelasnya sambil menarik lenganku.
Pengakuannya itu betul betul membuatkan aku ingin ketawa tapi wajahnya yang agak serius menyebabkan aku tidak berani untuk memecahkan derai tawaku.
***************************************************************************
Sesudah mandi aku membaca sebuah buku dan aku terbaca satu kata kata yang agak menarik perhatian aku. ” bagi aku cinta itu ibarat makanan. Makanan kegemaran setiap orang adalah berbeza beza dan hanya diri sendiri yang dapat menentukan dan menikmati makanan tersebut. Ada yang dapat merasai makanan kegemaran mereka dengan mudah dan ada yang lansung tidak dapat menikmatinya sampai bila bila pun.”
Kata kata ini menyebabkan aku teringat kejadian di kedai baju petang tadi. Ayat itu masih lagi terngiang ngiang ditelingaku. Tapi sanggupkah aku? Sanggupkah aku untuk menerima cinta insan yang bernama Daniel itu? Sanggupkah aku menukarkan persahabatan yang sudah terjalin sekian lama ini kepada perasaan cinta?
Lamunanku terhenti tatkala telefon bimbitku berdering. Aku lihat di skrin tertera nama Daniel sebagai pemanggilnya. Cepat cepat aku menekan butang menerima panggilan.
” hello.” Kedengaran suara Daniel di hujung talian sebaik sahaja aku menekan butang menerima panggilan.
” hello. Ya. Daniel ada apa telefon Min malam malam ni?” panjang betul umur daniel ni kan? baru je Min teringat dekat Daniel tadi” jelasku kepadanya.
Opsss… kenapa dengan aku ni? Kenapa la aku bagitahu dia yang aku teringat kat dia. Macam mana boleh tersasul ni. Malunya.Deraian tawanya menyebabkan aku berasa semakin malu. Rasa macam nak buang je muka ni jauh jauh.
” akhirnya Min mengaku jugak yang Min teringat dekat Daniel. Maknanya Min rindu Daniel la tu. Daniel suka.” Jelasnya.
” mana ada Min cakap Min rindu kat Daniel, Min cakap Min teringat je. Bukan Min rindu Daniel. Perasan betul.” Aku cuba untuk menjelaskan keadaan.
” ala kalau rindu pun apa salahnya. Tak salah. Tak ada orang marah pun” terang Daniel kepadaku.
” emm.. apa hal Daniel telefon Min malam malam ni?” tanyaku bertujuan untuk menukar topik perbualan kami. Dan ternyata Daniel memang mudah lalai dengan pertanyaanku itu.
” a’ah la . Nasib baik Min tanya, Daniel pun dah hampir terlupa nak bagitahu Min ni.” Jelasnya pula.
” apa dia?” soalku ingin tahu sambil membelek belek halaman buku ditanganku itu.
” Daniel dah cakap dengan mama dan papa Daniel tentang Min. Diorang nak jumpa Min. Lepas tu Daniel nak suruh mama dan papa masuk meminang Min. Macam….”
Aku memotong percakapan Daniel sebelum sempat dia menghabiskan baris ayatnya.
” kejap, kejap. Kenapa Daniel tak bincang dengan Min dulu? Kenapa cakap dekat mama dan papa Daniel sedangkan Min masih belum bersetuju pun nak couple dengan Daniel. Dan satu lagi Min hairan lah kenapa Daniel boleh suka kat Min? Sedangkan Min ni tak cantik. Kalau Daniel setakat nak mempermainkan perasaan Min, Min rasa baik Daniel tarik balik la niat Daniel tu.” Luahku kepadanya.
” siapa cakap Daniel nak main mainkan perasaan Min? Daniel ikhlas. Walaupun Min tak cantik Daniel tetap suka Min sebab Min baik, sebab Min pernah selamatkan Daniel dulu. Jelasnya kepadaku. “Min ingat tak yang Min pernah bagitahu Daniel dulu yang Min nak sangat tengok bunga sakura. Tak kiralah kat Jepun ke Korea ke, yang penting Min dapat tengok bunga sakura tu dengan orang yang Min sayang, dan kalau boleh Daniel nak jadi orang yang tengok bunga sakura tu dengan Min.” Jelasnya panjang lebar.
Penjelasannya itu membuatkan aku diam seribu bahasa. Tidak tahu bagaimana aku hendak menggambarkan perasaan pada masa itu. Aku tidak menyangka yang Daniel masih lagi ingat tentang bunga sakura walaupun sudah hampir 2 tahun aku ceritakan tentang impian aku itu. Impian untuk melihat bunga sakura bersama orang yang aku sayang. Impian yang cukup simple tapi susah untuk direalisasikan suatu masa dahulu.
” Min, kenapa Min diam je ni?” suara Daniel kedengaran dihujung talian.
” tak, tak ada apa apa. Min Cuma tak tahu nak cakap apa je. Min tak sangka Daniel ingat lagi” jelasku.
*********************************************
” Min nak tema ” hari kita” nanti warna pink putih tau. Macam warna bunga sakura. Min pakai warna Pink, Daniel pakai warna putih. Okay?” tanyaku kepadanya.
” okay je. Daniel ikut je. Nantikan tak pasal pasal pulak ada orang merajuk dan tak nak kahwin dengan Daniel.” Katanya sambil berseloroh.
” jangan nak perli Min okay. Nanti Min merajuk betul betul baru tahu. Lepas tu terpaksa la Daniel cari pengantin perempuan lain lah nampaknya.” Jelasku sambil berlalu pergi.
Daniel segera mengejar langkah kakiku.
” tadi mama dengan suruh kita pergi butik, pergi tengok baju pengantin kita. Lepas tu, mama suruh beli apa yang patut maksud Daniel barang barang hantaran untuk Min. Daniel nak Min pilih sendiri apa yang Min nak.” Beritahunya kepadaku.
Hari yang ditunggu tunggu akhirnya tiba juga. Perasaan aku pada hari itu langsung tidak dapat digambarkan dengan kata kata. Jantungku berdegup dengan kencang sekali. Terasa segala yang dilakukan menjadi serba tidak kena. Dengan sekali lafaz, akhirnya aku sah menjadi isteri kepada Daniel Syahmi bin Dato’ Adam.
” ha, menantu mama ni nak pergi honeymoon kat mana nanti?” Tanya ibu mertuaku tiba tiba.
Pertanyaan itu sedikit sebanyak membuatkan aku berasa agak malu.
” tak tahulah ma, Min ikut je pilihan Daniel.” Jelasku pula.
” ishk budak ni, korang ni dah kahwin, tak elok panggil nama macam tu.” Sampuk ibuku pula yang muncul dari dapur.
” bu, Min tak biasala. Dah terbiasa panggil Daniel guna nama.” Jelasku kepada ibuku.
Daniel yang terdenngar perbualan kami menyampuk secara tiba tiba.
” ya lah. Kita kan dah kahwin, mana boleh panggil nama lagi. Sekurang kurangnya kena panggil abang.” Jelasnya sambil ketawa.
Saat itu, aku dapat rasakan bahawa muka aku sudah menjadi merah padam. Tiba tiba ibu mertuaku bersuara.
” ha, daniel, nanti nak honeymoon kat mana?”
” kalau yang tu surprise la ma. Nanti sampai masanya Daniel bagitahu okay?’ jelasnya.
Hmm surprise la sangat. Entah kat mana la dia nak bawa aku agaknya ni. Bebelku sendirian.
***************************************************************************
Esoknya, aku betul betul mendapat kejutan yang lansung aku tidak terjangka daripada Daniel. Katanya kami akan ke Kyoto. Memandangkan sekarang ni akhir bulan Mac maka kami akan honeymoon kat Kyoto. Maklumla kat Kyoto sekarang ni musim bunga sakura tengah berkembang. Pandai betul la suami aku ni. Siap buat research lagi untuk pergi honeymoon.Saat aku mengetahui perkara itu, aku berasa begitu gembira tidak terkata. I’m speechless.
Beberapa hari selepas itu, kami bertolak ke Kyoto. Akhirnya impian aku untuk melihat bunga sakura dengan mata kepala aku sendiri tercapai. Dan yang penting sekali aku dapat melihat keindahan bunga sakura yang sedang berkembang dengan orang yang aku sayang. Saat seperti itu aku rasakan sungguh romantik sekali.
Sebaik sahaja sampai di Kyoto, kami segera ke hotel yang telah kami tempah untuk menginap selama seminggu di Kyoto itu. Banyak aktiviti yang telah aku rancang untuk aku lakukan sepanjang aku berada di Kyoto dan salah satu aktiviti tersebut sudah semestinya untuk melihat bunga sakura. Saat itu, aku rasakan akulah orang yang paling bertuah sekali. Aku sungguh bahagia. Tidak terduga langsung bahawa aku akan sebahagia ini jika aku bersama dengan Daniel Syahmi. Kalau aku tahu begini, sudah pasti aku akan bersama dengannya lebih awal lagi.
” bang, aktiviti mula mula yang saya nak buat adalah saya nak tengok bunga sakura. So, esok abang kena temankan saya tengok bunga sakura dulu. Lepas tu baru buat aktiviti aktiviti lain.” Jelasku kegirangan.
Daniel hanya mengangguk dan tersenyum melihat telatahku yang seperti kanak kanak yang baru sahaja mendaoat gula gula.
” wah! Cantik betullah abang. Min, tak sangka bunga sakura ni cantik sampai macam ni sekali. Memang indah. Min suka betul tengok bunga sakura ni.” Beritahuku.
” memang cantikpun. Tapi isteri abang lagi cantik.” Jelasnya pula
Aku tertunduk malu sebaik mendengar kata katanya itu.

0 comments: