Hijab

Oleh : sury

“Julia Ratna Binti Nordin……..” kedengaran suara sayup memanggil-manggil namanya sedangkan tiada satu orang pun berada di situ selain dirinya dan kegelapan.
‘aku mengigau ke ni…?’ getus hati Julia. Berkali-kali dia menggosok matanya sekuat hati namun masih juga berada di tempat yang sama. Sesekali, pipinya dicubit kuat tapi keadaan masih lagi sama.
“Julia Ratna jangan sesekali kau kemari dan mencipta petaka… kembali pulang ke tempatmu sebelum kau membina celaka…!!” ujar suara tersebut bertalu-talu memberi amaran sekeras-kerasnya.
“Julia Ratna…bencana..! Julia Ratna…malapetaka..! Julia Ratna, manusia alam maya yang bakal merenggut jiwa yang tak berdosa…!! bencana..!! malapetaka..!!” keadaan menjadi semakin tertekan. Suara perempuan itu terus bergema tidak berkesudahan. Celikkanlah ainun seluas mungkin, namun tiada apa pun yang menerangi suasana. Hanya kegelapan yang menggasak…lemas…!
“jangan mampir…! nyah..! minggir…! jangan hampir…! kau petaka…! kau bencana…!” dahsyat sungguh perjalanan Julia. Dicerca sejeliknya. Apakah natijahnya semua ini. Akibat apa yang sedang ditanggung…? ligat minda Julia bekerja mencari jawapan yang munasabah… namun tiada.. Julia memegang kepalanya yang semakin berat. Rambutnya yang panjang mengurai itu kelihatan begitu kusut sekali.
“mane cahaye…? mane pintu…? mane…?”
“cahaya sedang menjauhi kau wahai perempuan yang tandangnya bukan mendatangkan satu manfaat pun…gelaplah untukmu..!! pulang..!! jangan teruskan perjalanan..! pulang…! bawa petakamu pulang…!!”
“siapakah kau yang sedari tadi mencerca aku seenaknya…?! hebat sangatkah dirimu menggelar aku sebagai pembawa petaka…?! setiap orang membawa takdirnya sendiri…kau tak menggelar sesiapa pun pembawa petaka…atau kau sendiri yang mengundang celaka…!!!” julia amarah. Sakit hatinya diherdik sesuka oleh suara yang tidak berwajah.
‘pengecut…!’ getus hatinya. Bersembunyi di balik gelap.
“aku lihat takdirmu..! aku nampak bawaanmu..! jangan abaikan…jangan abaikan amaranku…! segera pulang….!!” suara itu datang lagi.
” Ratna si Ratna…pembawa petaka…
Hadirnya dia…mengundang bencana…
Dua pemuda…bercerailah nyawa…
Usung keranda…berair mata…” syair merdu yang dialunkan memang mendayu namun teramat menyakitkan hati.
Julia bingung. Bagaimana ingin pulang sedangkan dia langsung tidak mampu mengesan kanan dan kirinya pun.
Tiba-tiba ada cahaya yang amat menyilaukan pandangan ainun yang terbatas. Sesaat kemudian, dapat dirasakan dia tidak dapat bergerak sedikit pun. Melangkah sedikit pun dia tidak betah. Kakinya terbelit sesuatu. Semakin dia meronta, semakin sakit dirasakan kerana belitan itu semakin ketat dan kejap. Dihadapannya tersergan sebuah perkampungan melayu lama. Julia mengamati persalinannya. Berubah, berbaju kurung dan berkain batik serta kain batik terselepang dibahunya menutup kepalanya. Tangannya berusaha keras untuk membuka belitan di kakinya itu. Disisinya ada seorang perempuan yang tegak berdiri dan bermuka sinis.
“tuan hamba…bolehkah tuan hamba membantu hamba…?” julia terperanjat. Dia memegang bibir mugilnya. Percakapannya berubah.
“tidak sekali-sekali aku akan membantu petualang yang membawa petaka..” julia dapat mengecam suara perempuan itu. Dia teringat suara yang acap kali memberi amaran yang sejelik-jeliknya. Rupanya perempuan itu seorang yang cantik namun tiada keayuan yang terserlah. Wajahnya sinis dan bengis.
“maafkan hamba tuan hamba…hamba tak tahu bagaimana hamba boleh tercampak di sini. Bantulah hamba tuan hamba…”
“kau abaikan amaranku…sudah ku khabarkan segera berpatah balik… jangan teruskan perjalananmu..namun apa yang kau lakukan…kau tidak endahkan bukan…? nah…terimalah natijah nan sedang menunggu..selesaikan dengan cermat..kalau tidak petakalah jawabnya…”
“tuan hamba tahukah keadaan hamba tadi…? tuan hamba sekadar memberi amaran..bantunya tidak…apa tuan hamba ingat hamba sengaja mahu meneruskan perjalanan yang hamba sendiri tidak tahu kemana perginya…? kiri dan kanan pun hamba tak tahu…inikan pula mahu berpatah balik…”
“tidak ada lagi yang dapat kau ubah…amaranku yang terakhir…selesaikan dengan cermat…kalau tidak kau yang akan terima bahana…perasaan menyesal yang tidak berkesudahan merupakan satu seksaan sepanjang hayat…perasaan merupakan musuh yang terkuat…Julia Ratna…Sudah dapat ku baca takdirnya..ini adalah amanah ku yang gagal dan kau adalah petualang yang datang..”
Perempuan tersebut langsung tidak mengendahkan permintaan Julia untuk membantunya melepaskan kakinya daripada belitan rotan yang semakin mengetat itu. Kelihatan darah mula mengalir dari pergelangan kakinya itu.
“eh…tuan hamba Cempaka..mengapa sekadar berdiri sambil melihat…mengapa tidak tuan hamba menolong perempuan ini..kakinya berdarah…” ujar seorang lelaki yang segak persis seorang laksamana.
“huh..tuan hamba sahajalah yang membantu perempuan ini memandangkan tuan hambalah mangsanya…” lelaki itu sekadar mengerutkan dahinya sambil melihat Cempaka berlalu pergi dengan amarah.
“mari hamba tolong…rotan ini nampaknya semakin ketat belitannya..inilah rotan hutan tuan hamba..seakan hidup..semakin kita meronta semakin kuat ia membelit…nah..selesai..tapi kaki tuan hamba berdarah..”
“erm…” Julia terasa begitu janggal. Segalanya dirasakan begitu asing. Tiada seorang pun yang dikenalinya.
“erm…hamba Nadim..dan ini Megat…teman hamba…” Julia memandang keduanya. Megat kelihatan begitu sombomg manakala Nadim peramah sekali orangnya.
“maafkan hamba bertanya…siapa nama tuan hamba…?” soal Nadim
“hamba Julia Ratna….”
“indah nama itu..tapi sedikit pelik di pendengaran hamba..hamba gelarkan tuan hamba Ratna ya kalau tidak keberatan…erm..adakah tuan hamba mempunyai keluarga disini…? tuan hamba boleh berjalan…? boleh hamba berdua hantarkan…”
“hamba tak punya sesiapa di sini…barangkali hamba sudah tersesat jauh dari kampung hamba…”
“Nadim…bawa perempuan ini ke rumah..kite temukan dia dengan ibu…”
“boleh berjalan…? luka ini nampak teruk…”
“papah sahaja dia Nadim…”
“tapi…”
“darurat…niatnya menolong…tak siapa melarang…lagipun..aku kan bersama kamu…”
“baiklah…” lalu Nadim memapah Ratna untuk dibawa kerumah.
Perjalanan tidak terlalu jauh. Ketakutan semakin menghilang namun kejanggalan pada diri Ratna masih ada memandangkan dia tidak tahu dimana dia berada. Ketika dia memandang belakang, hanya gelap. Sesaat kemudian kegelapan itu hilang dan dia masih berada di kampung itu.
“Assalamalaikum…ibu…Nadim dan Megat sudah pulang…dan kita ada tamu ibu…”
“cuci kakimu dulu nak sebelum naik kerumah…” Nadim tergelak sendiri. Ratna mengerutka dahi memandang Nadim.
“lucu..itulah pesan ibu sebelum naik kerumah…tak pernah lengai dari ingatannya sedangkan hamba sudah besar panjang…” Ratna tersenyum dan memandang Megat namun ssenyumannya mati melihat wajah Megat yang tidak berperasaan itu.
“Ibu…tolong Nadim bu…ini ada tamu perempuan…dia cedera…”
“sebentar nak…” kelihatan seorang perempuan dalam lingkungan umur 45 tahun muncul di muka pintu.
“ish…kamu ni…Megat…Nadim..anak dara siapa yang kau bawa pulang ini…? nanti anak-anak ibu diserang keluarga si dara ini…” ujar Ibu Melati kepada anak-naknya sambil tangannya menggapai tangan Ratna untuk naik ke rumah.
“hati-hati nak…”
“terima kasih mak cik…”
Kejanggalan seakan datang menggasak pemikiran Ratna. Cara hidup mereka agak berbeza dengan kehidupannya di alam..alam mana lagi? Ini alam maya? Atau bukan maya? Mimpi? Igauan? Ilusi? Benaknya menjerit hebat. Ratna memegang kepala dan mula menangis teresak-esak dan semakin kuat hingga seakan meratapi sesuatu. Ibu Melati terkejut dan segera mendapatkan Ratna di bilik.
“kenapa nak….? kenapa dengan kau…?” Ibu Melati cuba memujuk. Namun Ratna terus menangis dan menangis.
“hamba bingung mak cik…hamba tak tahu hamba di mane mak cik…hamba takut…”
“jangan berbahasa begitu nak..panggil sahaja ibu…jangan takut…di sini kamu selamat nak…jangan risau…anggaplah kite sekeluarga…”
Ratna semakin tenang nampaknya. Dia sudah mula selesa dengan keluarga itu. Walaupun kebanyakan perkara bermain di mindanya…namun dia buntu memikirkan segalanya. Dia megambil keputusan untuk melalui segala yang telah ditakdirkan untuknya. Takdir tidak boleh dibaca. Biar segalanya berjalan, biar jelik sekali pun nanti akhirnya…dia berjanji, dia akan redha walaupun hatinya betul-betul tidak tenang.
” Apa yang dimenungkan…? rindu dengan kampung halaman…?” sapa Nadim yang sememangnya ramah. Ratna sekadar memandang Nadim dengan pandangan kosong. Tidak tahu apa yang perlu diperkatakan.
” Hamba berjanji. Setelah tuan hamba sihat sepenuhnya…hamba akan hantar tuan hamba pulang ke kampung halaman tuan hamba. Ke pintu rumah tuan hamba..janji…” apa yang di perkatakan oleh Nadim langsung tidak memancing reaksi Ratna. Nadim mula resah. Ratna langsung tidak berminat untuk berbual. Nadim hanya menggaru kepalanya yang tidak gatal. Dah berhari-hari begitu keadaan Ratna begitu. Kadang – kala Ratna langsung tidak menjamah makanan melayan menungnya itu. Seharian pun dia mampu berteleku di pinggir air terjun Tualang itu. Nadim mengeluh.
” Julia Ratna binti Nordin…” seraya Ratna menoleh kepada Nadim.
” Ratna…aku faham benar apa masalahmu…namun aku masih tak dapat membaca apa takdirnya,,” Ratna mengerutkan dahi mendengar kata-kata Nadim.
” Apa maksud kau Nadim…? apa yang kau tahu tentang ku…?”
” Ratna aku tahu segalanya…Cuma aku tak dapat mentafsir dengan baik…Ratna, aku tahu kau bukan dari kalangan kami…” bulat mata Ratna mendengarkan Nadim. Dia terus berdiri menghadap Nadim.
“Nadim…aku takkan di bunuh kan…??” soal Ratna ketakutan.
“hahaha…Apa sahajalah yang kau repekkan ini Ratna…tak sangka, gadis secantik kau ini tak mampu mengunakan akalnya dengan baik..hahaha…” Ratna sekadar mencebik.
” Kau takkan faham keadaanku Nadim…kau takkan faham ketakutan yang aku rasai bila tanah yang ku pijak ini bukan milikku…rasa terancam tak sudah…walaupun aku tidak dihukum bunuh..tapi nyawaku sudah di hujung tanduk… faham kah kau…?” air mata Ratna sudah mula bergenang. Nadim hanya mendiamkan diri. Langsung tidak berusaha untuk memujuk. Biar Ratna meluahkan apa yang dipendam. Ratna menyiksa semua orang.
“aku tak pasti kenapa aku di sini…? apa aku ada tanggungjawab yang tidak langsai sampai aku dibawa kemari…? Aku bingung..ya..benar katamu..aku tak mampu menggunakan akalku dengan baik…gelap yang kelmarin terus membawa ku ke mari tanpa ada tujuan…”
“setiap yang berlaku pasti ada sebab…kita bukan bijaksana…kita takkan mampu membaca takdir yang ALLAH telah rancang untuk hambanya. Dugaan itu akan meringankan dosa kita…akan mendekatkan kita dengannya. Kita harus merenung kejadian yang berlaku… tapi silap kita adalah…bermenung mencari kenapa kita yang menjadi pilihan untuk menggalas beban yang kita tak mampu ditanggung…ALLAH itu penyayang Ratna..kalau tidak masakan dia hanya memberi dugaan mengikut kemampuan hambanya…aku insaf Ratna..astaghfirullah…” ujar Nadim panjang lebar. Ratna selalu mengagumi ketenangan yang dipamerkan oleh Nadim. Dapat dilihat air mukanya yang menyejukkan pandangan. Terasa bagai perjalanan hidup pemuda ini cukup bersih.
” Assalamualaikum…apa yang kalian bualkan…? apa yang kalian lakukan berduaan disini…?” Ratna terkejut…juga Nadim.
” Waalaikumsalam…oh…Megat..tiada yang kami lakukan. Jarak kami sudah cukup untuk membuktikan segalanya.
” Kau tak perlu jelaskan apa-apa kepadaku Nadim kerana aku adalah orang yang sentiasa mempercayai mu..”
” Terima kasih saudaraku…”
” Tapi harus aku ingatkan kepada kalian…fitnah mampu menghancurkan segala kebaikan..” Nadim hanya tersenyum mendengar pesanan Megat. Memang banyak betulnya nasihat Megat itu.
” Ratna…aku mahu pergi bersama Megat..kalau pun kau mahu berlama-lama disini..pastikan waktu asar nanti kau sudah pulang bersolat dirumah…temani ibu…” Ratna sekadar mengangguk mengiakan. Kedengaran keluhan halus Ratna. Sesekali dia menggelengkan kepalanya. Sebak dengan keadaan namun dia cuba untuk redha. Dia mengurut dada. Galau hatinya tiada siapa yang tahu. Kepada siapa harus dia mengadu tentang resah hatinya. Kepalanya ligat memikirkan apa caranya untuk dia kembali ke dunia asalnya namun dia terus buntu. Tiada jalan penyelesaian. Akhirnya. Dia membawa langkahnya terus pulang ke rumah.
“Assalamualaikum….”
“Waalaikumsalam..cuci kakimu dulu nak sebelum naik ke rumah…” seperti biasa pesanan Ibu Melati. Ratna tersenyum sendiri. Sapaan Ibu Melati sekadar disambut hambar. Rungsingnya terbawa-bawa hingga hilang segala rasa untuk beramah mesra. Rasa bersalah memang ada namun perasaan resahnya lebih menghantui dirinya. Ibu Melati yang faham keadaan Ratna sekadar membiarkan. Biar Ratna tenang sendiri.
Solat merupakan penawar yang paling mujarab untuk Ratna..Teman setia Ratna. Dia leka berlama-lama di atas sejadah. Tidak pernah dia jemu mengulang-ulang ceritanya, memohon diberi petunjuk agar dirinya dapat kembali ke tempat asalnya. Dia akan tenang seketika dan rasa nyaman di hatinya itu akan berlanjutan ketika dia mengaji. Begitulah malam-malam Ratna sepanjang dia berada di situ.
“Ratna..bangun solat subuh nak…” terngiang-ngiang di telinganya suara lembut Ibu Melati. Sebentar dia terlupa. Selalunya, mamalah yang membangunkan dia untuk bersolat subuh. Terpisat-pisat dia bangun mengharapkan mama ada di depannya,namun dia hampa sekali lagi. Dia masih tidak kembali ke rumahnya. Subuh mereka diimamkan oleh Megat dan di akhiri oleh Nadim. Bacaan doa Nadim begitu syahdu. Usai solat subuh. Ratna membantu Ibu Melati. Membasuh pakain. Menjemur pakaian, menyediakan sarapan, sehinggalah ke makan tengahari.
Kelihatan Nadim dan Megat pulang ke rumah.
” Bagaiman hasil hari ini..?”
” Macam Biasa bu..rezeki kita masih cukup untuk semua..”
” Megat..Nadim kalau kamu berdua nak makan, pergilah ke dapur. Ratna sudah hidangkan..”
” Siapa yang masak bu…?” soal Nadim teruja melihat juadah tengaharinya.
” semuanya Ratna yang masak…”
” Pandaikah dia memasak bu..? cukupkah ilmu memasaknya itu…?” soal Megat agak sinis.

0 comments: