Mamat Galah vs Minah Brutal

Oleh : fiti hanaa

Sudah hampir 15 minit dia berdiri disitu,tetapi dia masih lagi belum membuat keputusan.
“Woi Cik Arissa Balqis sayang oii,dari tadi yang duk terkebil-kebil tengok kek-kek tu apahal.Dah berjanggut aku tunggu kau tapi satu kek pun kau tak pilih lagi.”
“Ala…Icha,tunggulah kejap.”Balqis tayang gigi.
“Kak,saya nak kek yang tu.”
Aik,kenapa ada dua suara pulak ni.La…mamat ni pun nak kek ni juga ke.Alamak!Dahlah tinggal sepotong ja.Aku tak peduli,aku nak berebut juga dengan mamat ni.
“Awak,saya yang order kek ni dulu.”
“Halloooo….cik adik,saya yang sebut dulu,so kek ni saya lah yang punya.”
Iskh!Mamat ni,nak berebut dengan aku pula.Aku pijak mamat ni nanti,baru padan muka.Ada hati lak nak pijak orang aku ni,macamlah aku ni tinggi dari mamat ni.
“Maaf ye,kek tadi tu dah ada orang yang beli.”
“Hah!”
‘Ni semua mamat ni punya pasal.’
‘Kalau tak sebab aku berebut dengan minah ni,confirm aku dah dapat kek tu’.
Kedua-dua mereka saling merenung ibarat menyimpan dendam kesumat tujuh keturunan lamanya.
……………………………………………………………………………………………………….
Hari yang memenatkan.Hari ini adalah hari pendaftaran kemasukan mahasiswa baru bagi semua universiti awam di Malaysia.Alhamdulillah,akhirnya aku berjaya menjejakkan kaki ke menara gading setelah lama berusaha dan menaruh harapan.Yang paling menggembirakan aku,Icha sahabat baikku kini telah menjadi teman sebilikku.Sekurang-kurangnya aku ada teman yang memahami aku di sini.
“Qis,letihnya hari ini.Dahlah orientasi ni ada lagi 5 hari.Alamatnya mati kering la aku macam ni.”ujar Icha yang sedang mengemas barang-barangnya.
“Aku nak tengok kau tu mati kering ke tak hujung minggu ni.”
“Qis,kau perasan tak tadi masa kita mendaftar,aku macam kenal ja seorang fasilitator kita tu.Macam pernah ku lihat rupanya tapi dimana ya.Emmmm…”Ujar Icha yang meniru gaya Yassin bekas kumpulan Senario.
“Fasilitator mana pula ni?Aku tak perasan pun.”Sempat lagi minah ni main jelling-jeling rupanya.Hebat!Dalam sibuk-sibuk mendaftar pun sempat lagi si Icha ni.
“Dahlah Qis,malaslah aku nak layan kau ni.Pergi mandi lagi bagus.”Icha mengambil bakul mandi dan terus ke bilik air.
Siapa yang Icha maksudkan tadi tu?Macam pernah jumpa?Siapa yang macam pernah jumpa?Ah!Banyaknya soalan,serabut kepala otak aku.Baik aku tidur,petang nanti kena berkumpul pula.
…………………………………………………………………………………………………….
BEDEBUKK!!!Aduh,sakit mak oii…!Siapa pula yang langgar aku ni??Mahu benjol dahi aku.
“Mata awak ni letak mana hah?!Letak dekat lutut ke letak dekat belakang kepala!”Aik!Minah ni rupanya.Emmm…maknanya dia ni junior aku lah.Siap kau!Program pembulian bermula.
….Eh!Mamat ni,macam kenal ja.Ha!!Mamat ni lah yang berebut kek dengan aku masa di Secret Recipe dulu.Alamak!!Amma..appa..ini orang sudah jadi gua punya senior.Habislah aku…
Menyedari bahawa kejadian itu bermula daripada aku,maka wajar bagi aku untuk meminta maaf walaupun hati aku memang tak menginginkan.”Saya minta maaf,saya tak sengaja.”
“Cik adik,lain kali kalau jalan tu,mata letak dekat kepala lutut lagi ye”Puas hati aku.Ini baru permulaan,akan ada banyak lagi sesi pembulian selepas ini.
“Woi!!Orang dah minta maaf pun dah kira bagus tahu!Kalau ikut hati saya,tak ingin saya nak minta maaf dengan orang macam awak ni.Apa??Awak ingat awak tu senior saya,saya nak respect awak ke??Bro,kirim salam maut jelah.Mimpi sajalah lu!”Terus aku berambus dari kawasan panas itu.
Hehehehe…Berjaya juga aku berlagak depan dia.Padan muka.Ingat senang nak buli aku.Ini Arissa Balqis lah.Juara samseng masa sekolah dulu,otai gangster masa di matrikulasi.Tunggulah kau mamat galah,masa pembalasan kau akan tiba.
‘Kenapa muka Qis ada bakat-bakat macam nak baham orang ja?Sah!Ini mesti ada hal yang buat dia bengang punya ni.Si Qis ni kalau orang tak buat dia bengang,muka dia comel tapi kalau dah marah,hantu pun rasa tercabar sebab muka dia mengalahkan hantu.’Icha berlari mendapatkan Balqis.
“Babe!Apahal ni?Muka sempoi semacam ja ni.Nak story tak?”Sambil memaut bahu Balqis,mereka seiringan duduk di kerusi di bawah khemah.
“Icha,aku dah tahu siapa yang kau cakap macam pernah nampak tu.Aku rasa kau maksudkan mamat galah yang berebut kek dekat secret recipe hari tu kan?”Geramnya bila cakap pasal mamat ni,mahu aku penyek muka dia biar hancur macam sambal belacan.
“Ha!!Dia tulah yang aku nak beritahu kau hari tu.Tapi time tu pula aku hilang ingatan sekejap sebab letih sangat kot”Iskh!Qis ni macam dah bengang habis dengan mamat tu.Aku tak tahu lah apa yang jadi selepas ini.”
“Kau tengoklah Icha,apa yang aku akan buat dekat mamat tu.”Balqis senyum sumbing.Seribu satu helah tiba-tiba muncul dalam otak dia.
“Qis,yang kau ni macam berdendam sangat dengan mamat tu apasal?”
“Dia buat aku marah.”
Aku dah faham sangat dengan perangai Qis ini.Kalau orang tak kacau dia,dia takkan bengang punya.Apa lah yang mamat tu dah buat agaknya?
“Apa yang dia buat dekat kau?”
“Aku bengang gila!!Nasib baik aku tak belasah mamat galah tu tadi.Kalau tak,alamatnya gantung kaki dekat hospital jawabnya.Kurang ajar betul mamat tu.Kau tahu Icha,aku terlanggar dia tadi so aku pun minta maaflah sebab aku tahu salah aku.Kau tahu dia cakap apa dekat aku?Kau tahu tak Icha?”
“Aku tak tahulah Qis sebab kau tak beritahu aku.”Minah ni.Takkanlah bengang sampai jadi bengong kot.
“Dia sindir aku,dia cakap cik adik,lain kali mata letak dekat belakang kepala ye.Mahu tak bengang aku,orang dah minta maaf boleh pula dia sindir aku.Ikut hati aku,rasa macam nak pijak ja kepala dia tu”Balqis mengepal penumbuk.
“Sabarlah Qis,kau jangan layan sangat mamat sewel tu.”Icha mengurut-urut belakang Balqis,berharap kemarahan sahabatnya itu berkurang.
………………………………………………………………………………………………………
Setelah seminggu menjalani minggu orientasi,hari ini kelas telah bermula seperti biasa.Kelas Icha bermula pukul 8.00 pagi.Balqis pula masih lagi berbungkus selimut walaupun jarum jam sudah menunjukkan pukul 10.00 tetapi anak gadis ini masih lagi tidak mahu membuka mata untuk melihat dunia sekeliling.Maklumlah,kelasnya bermula pukul 12.00 hari ini.Niatnya untuk menggantikan semula waktu tidur yang tidak dapat dipenuhi sepanjang minggu orientasi termakbul.
“Aduh…malasnya nak buka mata.Malasnya nak pergi kelas.Malasnya nak jalan kaki ke kelas.Semua pun malas aku ni,apalah yang aku rajin agaknya?Ha!!Aku rajin..rajin makan.”Balqis mengomel sendiriran sambil tersenyum-senyum.
Lagu Love Ya nyanyian SS501 berkumandang.Lagu kegemaran Balqis menjadi pilihannya untuk nada dering Nokia Xpress music 5130 kesayangannya itu.Oh,Ija rupanya.
“Hallloooo….ada apa yang boleh saya bantu Cik Nur Fariza?”
“Woi Qis!!Kau tak nak datang kelas ke?Dah pukul 11.30,kau tak bangun lagi ke?”Balqis menjauhkan telefon bimbit dari telinganya.Kot ye pun nak marah mak cik ni,tak payahla nak jerit-jerit.Aku punya sound ni elok lagi.
“Ija.Rileks la…baru pukul 11.30,aku nak pergi mandilah ni.Elok ja aku nak bangun pergi toilet,kau call.Dahlah,aku nak mandi.Nanti jumpa kau dekat bawah blok aku okey.Daaaaa….”Balqis menekan punat merah.Mandi..mandi..pergi kelas….
………………………………………………………………………………………………………
Alamak!!!Mak!!!Mati aku!Apa kes malanglah hari ini?Boleh pula terserempak dengan mamat galah tu.Cover..cover..control..control…buat macam biasa.Cool…cool…
Aik??Minah brutal ni.Nak mampos ke apa dia ni.Berani pula tunjuk muka depan aku.Nahaslah kau minah brutal,akan ku balas dendam ini suatu masa nanti.
“Arip,apasal yang kau ushar awek tadi macam nak telan dia ja?Kot ye pun nak mengurat,janganlah ushar macam tu,aku sure dia takkan terpikat punya.”Izzat menepuk bahu Ariff.Hilang semua angan-anganya untuk membalas dendam.
“Kau ni apahal pula Jat.Apa??Kau ingat aku ushar dia aku nak mengurat dia la.Kepala otak kau.Aku ada plan baru ni.”
Sah!Mesti si Ariff ni nak kenakan minah sweet tu.Ariff..Ariff..pantang ego tercabar.
“Kau nak buat apa pula Arip?Sudah-sudahlah.Jangan layan sangat perasaan tak puas hati kau tu.”Izzat memberi nasihat walaupun dia tahu Ariff tidak akan melakukan sesuatu yang tidak sepatutnya.Kalau setakat membuli tu,dia tidak kisah.Cuma dia kasihan terhadap mangsa-mangsa pembulian Ariff.
“Izzat,aku akan balas apa yang minah tu dah buat dekat aku dulu.”
“Wait,wait Arip.I don’t get it.Apa yang minah tu dah buat dekat kau?”Soal Izzat beria-ria ingin tahu.
“Kau akan tahu nanti Izzat.Wait and see.”Ariff senyum sumbing.
Sementara itu di dewan kuliah.Balqis kelihatan bengang sekali sehinggakan berselisihan dengan Icha pun dia tidak perasan.Ija pula hanya diam seribu bahasa.Dia sendiri tidak tahu apa yang telah membuatkan mood rakannya berubah sebegitu drastik.
Apasal kau ushar aku macam tak puas hati ja mamat galah?Aku tahu kau rasa tercabar sebab aku sebagai junior kau,aku berani tengking kau.Kalau kau berani cari pasal dengan aku,kau tunggulah.Aku,Arissa Balqis binti Ahmad Hakimi takkan sesekali tunduk dengan lelaki ego macam kau.
“Ija,apa kena dengan Qis tu?Muka macam nak telan orang ja.Nak tegur pun takut aku ni.”Ara mengorek rahsia daripada Ija.
“Entahlah Ara.Aku pun tak tahu.Tetiba ja dia moody macam tu.Alah…biarlah dia tenang dulu.”Ija berpendapat,biarlah rakannya itu tenang dahulu.
Setelah habis kelas Kimia Fizik tadi,Balqis,Ija,Ara dan Sheila menuju ke kafe fakulti kerana masing-masing sudah lapar.Perut yang berkeroncong sejak pagi tadi telah meminta untuk diisi.
………………………………………………………………………………………………………
Icha hanya diam membisu melihat Balqis termenung.Dia sendiri pun hairan apa yang sebenarnya menganggu fikiran sahabatnya itu.Sejak pulang dari kelas petang tadi,Balqis hanya diam.Ditanya sepatah,dijawab sepatah.Qis,kau kenapa?Kenapa sahabatku yang kecoh ni berubah jadi macam ni sekelip mata?.Ceritalah Qis,telinga aku ni khas untuk kau.
Menyedarkan raut wajah Icha yang penuh tanda tanya dan perasaan ingin tahu,Balqis mula bersuara.”Kenapa kau tengok aku macam tu Icha?Aku tahu mesti kepala otak kau penuh dengan questionare kan?Okay..okay..aku story dengan kau.”
Icha duduk di sebelah Balqis sambil memeluk teddy bear kesayangannya.Maklumlah,pemberian yang tersayang.Pantang orang sentuh ja,mahu kena marah.Icha..Icha…
“Cepatlah story Qis,aku dah tak sabar ni.”
Peristiwa petang tadi di ulang tayang di fikiran Balqis.
Petang tadi merupakan petang yang bersejarah dalam hidupnya.Kurang ajar punya lelaki.Akan aku balas segala perbuatan dia suatu hari nanti.
Dulang makanan yang dipegangnya terhempas dan dia jatuh tersungkur.Seluruh mata yang memandang terkejut.Ada yang ketawa,ada yang kasihan dan ada yang hanya memandang kosong.Habis bajunya kotor dek makanan yang berterabur di lantai.Percuma saja aku cium lantai hari ini.Ija,Sheila dan Ara membantuku.Setelah itu,baru aku tahu angkara siapa semua ini.Aku merenung tajam ke arah lelaki yang sedang ketawa.Dengan muka yang merah menahan marah,aku mengambil air teh ais dihadapannya lalu aku menyiram kepala lelaki itu.Semua mata di situ tergamam dengan tindakan beraninya membuat serangan balas kepada lelaki itu.
Ariff dengan rasa bengang dan tercabar bangun.”Hoi perempuan!Berani kau tuang teh ais atas kepala aku?”
“Woi lelaki ego,kalau kau berani sekat kaki aku takkan aku tak berani siram kepala otak kau yang gila ni.”Balqis menengking lelaki di hadapannya itu.
“Kau tengoklah nanti,ini baru permulaan.Lepas ini,lagi teruk kau akan kena.”
“Wei mamat galah,kau jangan ingat aku takut dengan ugutan kau.Mimpi jelah.Aku takkan sesekali menyerah kalah dengan kau.”Balqis dan sahabat-sahabatnya terus berlalu dari situ.
Cis!!Perempuan ni memang tak serik-serik.Dah kena malu macam tu pun masih berani nak melawan aku.Aku nak tengok sejauh mana kau boleh lawan aku.
………………………………………………………………………………………………………
Hujung minggu yang di tunggu-tunggu telah tiba.Mereka berenam telah berpakat untuk keluar bersiar-siar di Mid Valley.Macam-macam aktiviti yang telah mereka rancang pada hari itu.Menonton wayang,bermain boling,bermain game dan tidak lupa juga membeli-belah.Apa yang si gadis ini tahu,hari itu adalah hari mereka bergembira sepenuhnya.
Balqis dan Icha menuju ke MPH manakalaIja dan Sheila awal-awal lagi sudah menyerbu Secret Recipe dek keinginan memakan kek yang menggila.
“Qis,aku nak pergi tengok bahagian novel jap eh.”Balqis hanya mengangguk sambil matanya melilau mencari sesuatu.Haa!!Itupun dia.KOMIK!!Banyaknya komik.Bagaikan melihat benda ajaib pula lagaknya si Balqis.
Komik baru karya Obata Yuuki.Mesti beli ni.Dengan pantas Balqis berjalan ke rak itu,tiba-tiba…
“Awak lagi??!”Suara mereka bersatu.
Apalah malang nasib aku hari ini.Asal aku jumpa mamat galah ni aje,ibarat nasib malang menghampiriku.Hari itu,berebut kek dengan aku.takkan hari ini nak berebut lagi dengan aku pula kot.Tak penat ke dia ni asyik berebut dengan aku ja?.
“Apa masalah awak ni ha??!”
Aiikkk??Minah ni tanya aku ‘apa masalah aku?’.Aku rasa dia yang bermasalah sebenarnya.Pantang Nampak muka aku,mesti nak berebut benda dengan aku.So,sekarang dia atau aku yang bermasalah?
“Awak tu yang bermasalah sebenarnya.Boleh tak kalau awak tak berebut dengan saya wahai cik adik comel?”
“Halloooo cik abang,saya yang nampak komik ini dulu okay.Jangan pandai-pandai nak buat dakwaan yang awak nampak dulu komik ni.”Amboi!Sesedap hati secukup rasa menuduh aku nampaknya.
“Apa bukti awak yang mengatakan bahawa awak nampak dulu komik ni?”Alamak!Dah macam peguam pula gaya aku bercakap.Ah!Lantaklah gaya apapun,yang penting aku puas hati.
Ewah-ewah…nak bukti pula.Ni memang dah masuk kes cari pasal dah ni.Dia ni nak kena hentam dengan aku ke apa.
“Dan…apa pula bukti yang menyatakan awak nampak dulu komik ni?Sila berikan bukti yang logik dan realistik.”Nah!Ambil kau.Berani sangat cari pasal dengan aku.
“Hai Ariff.Lamanya tak jumpa you.Apa khabar you sekarang?”Serentak Ariff dan Balqis berpaling ke arah seorang perempuan yang dengan lemah gemalai berjalan kearah mereka.
“Hai Zuryn.You buat apa dekat sini?Takkan seorang saja kot?”Dalam tenang,masih lagi terselit nada sindiran daripada mulut Ariff.
Balqis hanya diam dan memerhati pemandangan di hadapannya.Saat perempuan itu menoleh ke arahnya,hanya senyuman nipis terukir.Lantaklah apa hubungan dia orang ni,yang penting jangan jadikan aku salah seorang pelakon tambahan dalam drama dia orang.
“Tak sangka Ariff,I ingat you takkan mudah cari penggati lepas I break up dengan you dulu.Pandai juga you tackle budak ni.Dulu you mati-mati cakap dengan I yang you ni tak mudah jatuh cinta.Tapi tak sangka,you ni jenis lelaki yang mudah cair juga kan.”Berdesing telinga Ariff dengan kata-kata bekas kekasihnya itu.
Dengan selamba,Ariff mengenggam tangan Balqis.Bagaikan terkena renjatan elektrik dek tindakan spontan mamat galah itu,Balqis berusaha melepaskan tangannya dari genggaman tangan kasar itu.
“Awak,bantu saya kali ni.Menyamar jadi girlfriend saya”Bisik Ariff perlahan di telinga Balqis.Nah!Baru tadi aku minta jangan jadikan aku pelakon tambahan,tup-tup dah kena jadi pelakon tambahan tak bertauliah pula.
Balqis melepaskan genggaman tangannya. “Siapa kata Ariff ni mudah jatuh cinta?Dia dengan saya is cinta pandang pertama.Untuk jatuh cinta,tak perlu mudah atau susah.Tatkala yang bernama cinta memberi salam,siapalah kita untuk menolaknya.And for your information,Ariff is a nice guy and I won’t let him go.He is mine.”Alamak!Ni dah lebih ni,dah masuk kisah buat skrip tanpa kelulusan pengarah dah ni.Tak ada dalam arahan pengarah.Apalah yang aku merepek tadi?Aku pun tak tahu.
“You ni first year student ke?Taking what course?”Zuryn cuba mencungkil sedikit tentang Balqis.
“Ya,memang saya first year student.Kos Kimia.”
Ariff yang mula gelisah dengan keadaan ituberpendapat bahawa dia harus melenyapkan keadaan tidak selesa itu. “Awak,tadi awak cakap awak lapar kan?Jomlah kita pergi makan,saya dah lapar sangat ni”.Tanpa sempat berkata apa,Ariff terus mengheret Balqis keluar dari MPH.
Genggaman tangan dilepaskan sebaiknya mereka jauh dar MPH.Amboi….suka-suka hati ja pegang tangan aku.Tak pernah ada lelaki yang pegang tangan aku selain ayah,along,dan alang.Marah aku ni.Gunung berapi dah nak meletus.Kalau tak mengingatkan orang ramai,dah lama dah mamat galah ni rasa tendangan maut aku.
“Thanks.”Hanya itu sahaja yang keluar dari mulut mamat galah ni.
“Okay.Saya tak mahu tahu apa yang berlaku antara awak dan dia.Tapi saya tak faham kenapa saya harus diheret sekali ke dalam penipuan awak ni??.If one day,she disturb my life,you the one who’s responsible.”Amaran dariku.Dan aku terus berpaling untuk berlalu.
“Awak jangan risau.Saya takkan biar apa-apa terjadi pada awak.”Terkedu aku mendengar ayat itu.Itulah pertama kali nada suaranya begitu lembut di pendengaranku serentak itu,jantungku berdegup kencang.Penyakit apa pula ni???
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
Matanya masih lagi menatap skrin laptop,tetapi tangannya tidak pula menunjukkan tanda-tanda orang yang sedang menyiapkan tugasan.Apa ke hal roommate aku ni?Ada masalah ke?Termenung ja daripada tadi.Nak tanya ke tak apa masalah si Ariff ni?Tak apalah,biar sajalah.Biarlah dia tenangkan hati dia dulu.
“Jat.Aku nak tanya kau satu soalan ni?”Izzat memandang Ariff dengan penuh tanda soal.
“Apa dia Arip?Tanya jelah.Jangan malu-malu,jangan segan.”Izzat buat iklan gigi ala-ala kerang wangi.Lalu menghirup teh ais yang dibelinya semasa turun membeli makanan tadi.
“Weyh,kalau aku cakap yang aku jatuh cinta lagi macam mana?”Tersedak Izzat mendengar soalan dari Ariff.
Biar betul si Ariff ni yang cukup anti dengan spesies perempuan ni jatuh cinta??Tak sangka si Ariff ni,macam mana nak keraskan hati pun,satu hari akan cair juga dek perasaan yang digelar cinta.Lawak pula aku rasa.
“Kau ni Jat,aku tanya kau boleh pula kau tersedak dah tu tersengih-sengih pulak tu.Ini yang malas aku nak tanya kau soalan pelik-pelik ni.”
“Okay.Aku tak gelakkan kau dah.Tapi kenapa tetiba saja kau tanya soalan macam tu?Bukan dulu kau pernah cakap yang kau benci spesies chikaro ni.”
“Itulah pasal.Aku pun tak tahu kenapa aku asyik teringat dekat minah tu.”Lembutnya tangan dia,hangatnya genggaman itu sampai sayang sekali untuk aku lepaskan.
“Sah!Kawan baik aku ni dah kena serang penyakit bahaya.”Ariff memandang pelik ke arah Izzat.
“Weyh,aku sihat ja.Apasal pulak kau kata aku sakit.”
“Sakit angau.Makan tak kenyang,tidur tak lena,mandi tak basah.Mata kau asyik terbayang dia ja.Hati kau asyik teringat dia ja.Itulah simptom-simptom penyakit kau.”Izzat menepuk bahu teman sebiliknya itu.
“Bahaya juga tu.Takut pula aku dengar.”
“Arip,tak nak kenalkan aku dengan chikaro yang telah menjadi kunci pintu hati kau tu?”Nak juga aku tengok minah yang berjaya buat kawan aku ni separuh tak betul.
“Bila tiba masanya,aku akan kenalkan kau dengan dia.”Ariff kembali mengadap skrin laptopnya.Tetapi fikirannya masih menerawang entah ke mana.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
“Eh,you ni girlfriend Ariff kan?”Melopong Icha,Ija dan Sheila dek teguran gadis lampai itu.Pelik!Sejak bila pulak teman rapat mereka mempunyai boyfriend.Tak pernah dengar cerita pun.Enam pasang mata itu memandang Balqis dengan penuh hairan.
Senyuman nipis terukir di ulas bibir Balqis. “Saya tak tahulah apa pangkat saya sebenarnya.Single or available?.Girls,jom.”Beg sandangnya digalas dan terus berlalu.
Cis!Aku tanya elok-elok,berani pula dia endah tak endah ja.Bangga sangat ke boleh jadi teman wanita Ariff?Aku tahu,Ariff is a perfect guy.That’s why I really regret for letting him go.Kali ini,aku akan cuba dapatkan dia kembali dan takkan sesekali melepaskan dia pergi.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
Rak yang mana satu ni?Banyak betoi rak,naik pinar mata aku.Ha!Itupun dia.Akhirnya jumpa juga rak ni.Satu pasal lagi pula nak cari mana letak buku ni.Punyalah banyak buku dekat sini,nak kena belek kod buku pula.Kenapalah besar sangat perpustakaan ini?Susahkan aku betul nak mencari buku-buku dekat sini.Amboi!!Mak aii…tingginya buku ni.Dahlah aku ni kurang tinggi,tapi bukan dalam kategori rendah.Cuma rak ni jauh lebih tinggi dari kemampuan maksimum aku.Macam mana nak ambil ni?Ah,capai sajalah!Lompat-lompat sikit,nanti terjun la buku tu dari rak ni.
Tiba-tiba ada tangan yang terlebih dahulu mencapai buku itu.Aku berpaling dan satu makhluk ciptaan tuhan yang sememangnya aku tidak mahu menatap wajahnya lagi.Nak berebut dengan aku lagi ke?
“Awak jangan risau,kali ini saya tak berebut dengan awak.Saya cuma nak tolong awak ambil buku ini.Kesian pula saya tengok awak terlompat-lompak macam katak.Malu tau kalau orang nampak.”Jejaka berkulit hitam manis itu ketawa perlahan.
Cis!Ada hati lagi nak sindir aku.Aku tak suruh pun dia tolong aku.Aku boleh usaha sendirilah.Jelas,dia memang sengaja nak cari pasal dengan aku.Sengaja nak buat sakit hati aku. “Saya tak minta tolong awak pun.Yang awak nak tolong sangat ni kenapa?By the way,thanks.Jasamu tak dikenang.”
“Saya bukan apa,saya tak nak nanti orang cakap awek saya yang comel ni terlompat-lompat dalam library macam orang tak betul.”Suaranya begitu dekat di cuping telinga ku.
“Oiii!mamat galah.For your information,I’m not your girlfriend or your friend.Jelas??!”
“Jangan lupa ada orang dah anggap yang kita ni loving couple.”Ariff masih belum mahu mengalah.
Tak guna betul lelaki ini.Kenapa tak habis-habis nak mencari masalah dengan aku?Aku merengus kasar dan terus berlalu dari situ.Untuk menahan sabar,aku tidak mampu.
Comelnya dia.Makin marah makin comel.Tapi maafkan aku gadis comel.Sungguh aku ingin mendekatimu,tetapi bagaimana kerana antara kita yang zahir hanyalah kebencian.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
Sungguh aku sangat menyesal kerana terpedaya dengan kata-kata manis Hariz dulu.Kalau tak kerana dia menggoda aku dulu,sudah tentu kini aku dan Ariff merupakan pasangan paling bahagia di universiti ini.Aku mesti rampas kembali Ariff dari tangan minah tu.
Baru saja terfikir tentang dia,dah muncul depan mata aku.Panjang umur nampak dia ni.
“Jumpa lagi ye kita.”Balqis agak terkejut dengan kemunculan manusia yang tidak diingini itu.
“Punyalah besar kampus ni,kenapa ek muka awak juga yang saya nampak?”Sinis bunyinya.
Zuryn agak terpukul dengan kata-kata Balqis.
“Hei,you jangan berlagak sangat sebab you ni girlfriend Ariff.You ingat dia tu nak serius ke dengan you?Kalau you nak tahu,dia dengan I dulu pun just for fun.So,I yakin yang hubungan you dengan Ariff takkan bertahan lama.”Zuryn cuba mempengaruhi fikiran Balqis.
Minah gedik ni apa hal pulak?Tetiba sebut hubungan-hubungan lah,tak kekal lama lah. Lantaklah,bukannya aku couple betul pun dengan mamat sewel tu. So,ada aku kisah??
“Awak,walau apapun yang awak nak cakap,walau apapun yang awak cuba buat untuk putuskan hubungan saya dengan pakwe saya tu,jawapan saya adalah…ada aku kisah??”Nah!Tahu pun bengang.Itulah,siapa suruh ganggu hidup aku yang tak pernah ganggu hidup orang ni.
Menjawab pula dia ni.Memang agak kurang ajar.Perempuan macam ni yang Ariff suka.Eeeiiii!What a taste?
“Whatever.I cuma nak bagitau you saja.You nak kisah ke tak,that none of my business.”Zuryn terus mengatur langkah.Bimbang kemarahannya akan meledak dek kepetahan Balqis menyindirnya.
Apa-apalah minah gedik oii…Malas aku nak ambil tahu masalah kau dengan mamat sewel tu.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
Lasagnia!!Ada satu saja lagi.Baik aku ambil cepat,kalau tak ada ja yang nak kebas ni.Sebaik saja tangan Balqis hendak mencapai lasagnia,sekelip mata lasagnia idamannya hilang.Ditolehnya ke kiri,sepantas kilat kebencian berputik di hatinya.Kenapalah setiap benda idaman hati aku mesti akan direbut oleh mamat sewel ni??

0 comments: